Växjö stift producerar korta utbildningsfilmer i samarbete med konservator Lisa Nilsen och textilkonservator Karin Falk Dreier.
Foto: Maria Brynielsson

Vård och värn

I de här korta filmerna ges konkreta tips och råd för att skador inte ska uppstå på inventarier av metall och textil. Det handlar bland annat om bra förvaring och stearin men också om hur man tar hand om föremålen på ett skonsamt sätt.

Lästips som ett komplement till filmerna:

Metaller i helig tjänst

Textilier i helig tjänst

Att vårda en kyrka

Att sluta värma en kyrka

Levande ljus

I den här filmen ges konkreta tips, exempelvis på hur man släcker ljus för att undvika stearinspill men även hur man tar bort stearin om olyckan är framme.

Hantering av metall

I den här filmen ges konkreta tips på hur man förvarar och hanterar föremål av metall så att inte skador uppstår.

Putsa silverföremål

I den här filmen ges konkreta råd om hur ett silverföremål putsas på ett skonsamt sätt.

Förvaring av kyrklig textil

I den här filmen ges praktiska tips och råd om textilförvaring i kyrkorna.

Kollekthåvar

För att undvika skador på kyrkornas kollekthåvar är det viktigt med bra förvaring. I den här filmen ges praktiska tips och råd om detta.

Vård och skötsel av kyrkans mattor

I den här filmen, med titeln Vård och skötsel av kyrkans mattor, ges konkreta råd om hur man tar hand om mattorna på ett skonsamt sätt.

Fläckborttagning på brukstextil

I den här filmen visas och ges tips om hur man tar bort fläckar av vin, stearin och blommor på ett effektivt och skonsamt sätt.

Vårda och bevara mässing

I den här filmen visas och ges tips om hur man tar hand om föremål av mässing på ett effektivt och skonsamt sätt.