Foto: Ellen Ekström

Församling

Margareta är ordförande i församlingsrådet i Ekenässjön.

Margareta Hagsten

Hon sträcker fram handen och hälsar, men frågar genast om det går bra att krama om istället. Margareta är uppenbart hemma i sin församling, byter några ord med alla som kommer in genom dörren, och är frikostig med kramarna. Vi samlas till veckomässa en onsdagsmorgon i Ekenässjöns kyrka.

-Jag började som kyrkvärd här 2008 och sedan dess har mitt engagemang bara ökat! Jag gick sporadiskt i kyrkan även tidigare men behovet växte med tiden och uppgiften. Jag känner ju nu, att jag saknar det om jag inte kommer till kyrkan på söndagen. Sen sökte de efter fler förtroendevalda, så då blev det lite mer engagemang kring det. Nu är jag ordförande i distriktsrådet här. Sen har vi Öppet café här på fredagseftermiddagarna. Där är jag med och fixar och fikar. Ibland har vi även Öppet café på äldreboendet mitt emot kyrkan. Sen är jag ju med i kören också… Så visst blir det en hel del! Margareta berättar att hennes man någon gång kommenterat att: Du är nästan mer borta nu än när du jobbade.

- Det är ju väldigt lätt hänt att engagemanget växer, att jag säger ”ja” av bara farten. Men det är ju väldigt skönt de söndagar då jag inte är kyrkvärd: att jag kan komma hit och bara få vara och ta emot. Det tycker jag om!

Foto: Ellen Ekström

Hur föddes idén om att Ekenässjön skulle bilda egen församling?

- Idén fanns redan före min tid men regelverket krävde då att församlingen skulle ha egen kyrkogård, vilket vi inte har. Nu har reglerna ändrats och vi kan därför bli egen församling, även utan begravningsplats. Vi är noga med att vi firar gudstjänst här varje söndag!

Vilka utmaningar och svårigheter finns för Svenska kyrkan i Ekenässjön?

- Equmeniakyrkan är den äldsta och största kyrkan här. Så vår utmaning är alltid: hur når vi ut? Utöver barn- och ungdomskör saknar vi ungdomsverksamhet. Men några gånger per termin medverkar förskolan och barnkörerna och det är så härligt att se och känna att vi är många! I en liten församling är det, hoppas jag, lättare att känna tillhörighet. Här är du välkommen och hemma!

Det är dags att gå. Margareta ger ännu en varm kram innan vi lämnar Ekenässjön.

församling

I faktarutan ovan kan du läsa om hur en församling styrs. Växjö stiftskansli kan vara en resurs vid frågor och planer kring att vara församling. Hör gärna av dig!

• Gudstjänstutvecklingsprogram
  • Strukturfrågor
  • Fortbildning av ideella och anställda medarbetare
  • Fortbildning av förtroendevalda
  • Rådgivning

Hitta din församling

Hyltebruk är en av alla församlingar i Växjö stift. Hitta din församling här.

Gudstjänst i Alvesta

Annesophie arbetar med inkludering.

Församlingens liv

Sång och musik är en del av församlingens liv.