Nattbild på domkyrkans spiror framför en mörkgul måne.
Foto: Lars-Göran Rydqvist

För skolor och elever

Är du lärare och intresserad av att boka ett skolpedagogiskt program för din klass? Växjö domkyrka erbjuder program från förskoleklass upp till gymnasienivå.

Lärande under domkyrkans valv

- ett klassrum fyllt av oändliga möjligheter till lärande

Vi är övertygade om att Växjö domkyrka är en plats där en lektion i matte, bild, religionskunskap, historia, samhällskunskap eller språk, är fullt möjligt. I ett antal programidéer har vi utifrån vår domkyrkas resurser och i linje med läroplanen formulerat ett urval av möjliga lektioner.

Vår förhoppning är att du som lärare ska se programidéerna som ett hjälpmedel och en resurs. Bäst utbud av besöket får du och skolklassen tillsammans med domkyrkans pedagoger eller präster. Har du egna lektionsidéer är vi givetvis öppna för det.

Det är bra att boka tid i förväg även om ni väljer att besöka Växjö domkyrka utan att bli guidade. Detta för att undvika att ni kommer på en begravningstid, orgelövning eller liknande.

Ett besök i Växjö domkyrka kostar inget för förskolor och skolor. Detta gäller oavsett om du bokar något av våra pedagogiska program eller kommer själv (däremot behöver du boka även om du kommer själv med en grupp.)

För bokningar eller frågor: 0470-70 48 24

Förskola och lågstadie

Ta med dig förskolegruppen eller lågstadieklassen till Växjö domkyrka. Leta efter lamm, upplev barnens altarskåp med hela dess innehåll, räkna ut höjden i domkyrkans valv eller titta på påsklandskap och julkrubba.

Ett smalt träkors. I bakgrunden syns en gitarrist och en sångare uppträda på en liten scen.

Mellanstadie och högstadie

Ett besök i Växjö domkyrka fungerar för flera olika ämnen i skolan. Förutom de uppenbara som religion och historia, går det att använda ett besök i domkyrkan som ett led i undervisningen i så skilda ämnen som matematik, svenska, bild och teknik. Vi använder olika metoder och sinnen för att väcka nyfikenhet och lust att lära.

Ungdomar dansar med händerna i luften på ett dansgolv.

Gymnasie

Vi är övertygade om att Växjö domkyrka är en plats där en lektion i matematik, historia, religionskunskap, samhällskunskap och språk, är fullt möjlig! Växjös första gymnasieskola låg vägg i vägg med domkyrkan. Det var nära till hands att använda kyrkorummet både som klassrum och som en plats där man kunde visualisera lärandet.

Växjö domkyrka - ett kraftfält

Domkyrkan är en plats där du ständigt kan, och får, upptäcka mer, en plats som kan frigöra energi och nyfikenhet.

År 1740 slog blixten ner i Växjö domkyrkas torn, en historisk händelse som beskrivs i många källor och samtidigt en händelse som gav lärdom om bland annat natur och arkitektur. För den nyfikne finns det alltid mer att upptäcka i och omkring  Växjö domkyrka.

Det finns fler frågor att ställa, fler perspektiv att upptäcka och nya upplevelser att beröras av: Hur lång kan en konsert i domkyrkan vara innan syret börjar ta slut? Hur lång tid tar det för ljudet att nå från den ena sidan till den andra?Finns det en metod för att mäta massan i en av pelarna? Hur känns det att hålla tal från predikstolen? Kan runstenen bakom kyrkan säga oss något om kommunikation och sociala medier? Är Tyke Vikings meddelande om Gunnar Grims son, ett av Växjös första sms, en sanning huggen i sten?

I Växjö domkyrkas historia och rum, bor alla möjligheter till en öppen diskussion om det som är varje människas livsvilkor. Vi menar att domkyrkan är en plats för frågor om förlåtelse och hämnd. I historia och modern konst återspeglas de tidlösa frågorna om människovärde, flyktingströmmar, kvinnosyn och civilkurage.