Kungsholms kyrka är vackrare än någonsin

Tack för att du som medlem i Svenska kyrkan har gjort renoveringen möjlig! Fasadrenoveringen är klar och kyrkan glänser nu i sin nya ljusa färg.

Visste du att Kungsholms kyrka* är uppkallad efter Karl XI:s gemål Ulrika Eleonora och att hennes porträtt (målat av David Klöcker Ehrenstrahl i slutet av 1600-talet) hänger i västra korsarmen? Eller att altartavlan, som föreställer Kristi uppståndelse, är en av vårt lands mest kopierade altartavlor? Om du tittar närmre på de 23 karolinska fönstren, som skänktes till kyrkans invigning 1688, ser du att det på varje fönster finns en krona med ett bibelspråk under samt givarens namn och årtalet 1688, omslutet av en krans av grenar, blad och frukter.

Varmt välkommen till Kungsholms kyrka, som nu har en ny fasad och som har öppet måndag-fredag kl. 12.00–18.00 (onsdagar kl.19.00) och lördag-söndag 12.00–16.00.

*Kungsholms kyrka heter också Ulrika Eleonora kyrka. Den är ritad av arkitekt Mathias Spieler och invigdes 1688.