Foto: Västermalms församling

Kungsholms kyrka

Kungsholms kyrka (Ulrika Eleonora kyrka) är ritad av arkitekt Mathias Spieler och invigdes 1688.

Klicka här för att se en panoramabild och vandra runt i Kungsholms kyrka.

Kyrkan är uppkallad efter Karl XI:s gemål Ulrika Eleonora. Hennes porträtt, målat av David Klöcker Ehrenstrahl målades i slutet av 1600-talet. Det hänger i västra korsarmen.

Redan 1673 lades grunden till kyrkan men på grund av pengabrist gjordes ett avbrott i bygget. Kyrkan har en grundplan av ett kors och de 23 karolinska fönstren skänktes till invigningen. På varje fönster finns en krona och ett bibelspråk, givarens namn och årtalet 1688. Detta omsluts av en krans av grenar, blad och frukter.

Altartavlan är målad av Fredrik Westin. Den föreställer Kristi uppståndelse och är en av vårt lands mest kopierade altartavlor. Altarkrusifixet är i tenn och trä och tillverkat av Ture Jerkman. Predikstolen i empirestil är från 1820 och ritades av C G Gjörwell. Dopkapellet är ett verk av en av den karolinska tidens främste bildhuggare, Caspar Schröder. I de fyra hörnen finns de fyra evangelisterna och deras symboler: Matteus och ängeln, Markus och lejonet, Lukas och oxen samt Johannes och örnen. På dopfuntens lock sitter Kristus omgiven av barn. Dopkapellet skänktes till kyrkan år 1707. Kyrktornet med kupolen tillkom först 1810.

För mer information om Kungsholms kyrka hänvisas till boken "Kungsholms kyrka" som gavs ut av Kungsholms församlings kyrkoråd 1988 och fortfarande finns att köpa i kyrkan.

Kungsholms kyrka
Adress: Kaplansbacken 1
Måndag-fredag kl. 11.00-18.00
Lördag kl. 12.00-16.00
Söndag kl. 10.00-16.00
T-bana: Rådhuset
Buss 3, 54, 61

S:t Eriks kapell
Adress: Grubbensringen 1
Öppet: vid förrättningar och gudstjänst
T-bana: Rådhuset
Buss 1, 65

Minneslund och Askgravlundar

På Kungsholms kyrkas kyrkogård ligger församlingens Minneslund, Askgravlundar och Askgravplats.