Bröllop

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om ett och annat att tänka på.

Att gifta sig är en stor händelse i livet. Många vill dela den med sina nära och kära.
Vill du boka vigsel gör du det här.

Boka vigsel

Här nedan kan du enkelt och smidigt boka er vigsel via webben. Självklart kan du även boka vigsel genom att ringa vår växel, 021-81 46 00, på vardagar mellan kl. 8-16. Det går även bra att skicka e-post till oss för att boka.

Vigsel steg för steg

Att gifta sig i kyrkan handlar om att säga ja till kärleken och att bekräfta det inför varandra. Här kan du läsa om hur en vigsel går till och vilka förberedelser ni behöver göra.

Drop in-dop och vigsel

Under året finns flera möjligheter till dop och vigsel utan krav på förbokning eller andra omfattande förberedelser. Kom som ni är. Vi fixar resten!

Kyrkor och andra lokaler

Här hittar du alla kyrkor, kapell och kyrkogårdar i Västerås med omnejd. Du hittar också lokaler att hyra för dopfest, bröllopsmottagning eller minnesstund.

Vigselmusik

I vigselgudstjänsten finns det möjlighet att både välja psalmer och egen favoritmusik. Bäst är att välja levande musik. Musiker finns, som gärna hjälper till med den.

Vigselgudstjänsten

Ordningen för vigselgudstjänsten kan variera. Prästen och vigselparet formar gudstjänsten tillsammans.

Vigsel - ta kärleken på allvar

Ta kärleken på allvar

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Vigselfilmer

Två filmer om vigsel

Här hittar du en film att visa barnen hur en vigsel går till och en film ni själva kan se, där en av Svenska kyrkans präster berättar om hur en vigsel går till.