Knut Stenborg 1890-1946

Knut Stenborgs gravsten

Väne-Ryrs kyrkogård  6-1532-1533

Knut Stenborg 1890-1946

Knut föddes i Hjo. Han var i sin ungdom en mycket god friidrottare. Hans grenar var löpning och längdhopp. Knut fick ett flertal SM-medaljer mellan 1907 och 1912. 1908 och 1912 deltog han i OS i London respektive Stockholm.

När han hade avslutat sin idrottskarriär blev han affärsman i Ryssland. Där gifte han sig med en rysk kvinna. Paret kom till Sverige p g a den ryska revolutionen. I Väne- Ryr arbetade Knut som ingenjör i Skuleboda gruva. Detta var Västergötlands största fältspatsbrott.

Under andra världskriget tog Knut nazisternas parti. I sitt hem, Stensborg, sände han propaganda för Köningsbergsradion. Ryrborna gillade inte Knuts politiska ställningstagande. Trots detta var hans begravning i Väne Ryrs kyrka mycket välbesökt av ryrborna.