En hand placerar ett böneljus bland flera andra ljus i en ljusbärare.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Insamling, ljuständning och bön för krigsdrabbade i Ukraina

Vi är många som tänker på och starkt berörs av allt som händer i Ukraina. Kyrkorna är öppna för den som vill tända ett ljus, be en bön eller prata med någon. Möjlighet finns att bidra till Act Svenska kyrkans humanitära insatser och insamling "Nödrop för Ukraina" genom att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet. På bönewebben kan du även be och tända digitala ljus.

Räddningstjänst som bekämpar eldsvåda i vid ett krigsdrabbat hus.

Act Svenska kyrkan agerar för Ukraina

Invasionen av Ukraina är ett faktum. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds.

Hjälparbetare delar ut vatten

Gåvorna gör skillnad i Ukraina

Kriget i Ukraina har global påverkan. Det är en ohygglig situation för de som tvingas fly från sina hem. Följdeffekter i andra länder är många och allvarliga. Tack vare gåvor fortsätter arbetet med att motverka krigets effekter, i Ukraina och resten av världen.

Bild på person i bil som tar emot macka från en bricka som hålls fram av person som står utanför bil med blå väst.

Det här gör Act Svenska kyrkan i Ukraina

Act Svenska kyrkan har genom våra partner sett till att flera ton med mat nått människor på flykt. Mediciner, tillfälliga skydd och psykosocialt stöd kommer också den ukrainska befolkningen till del.

Till dig som kommer från Ukraina till Sverige och Uppsala

Här hittar du information om Svenska kyrkan Uppsalas verksamheter och hur du kan få hjälp och stöd. Du är alltid välkommen, oavsett tro eller tvivel. I glädje och sorg finns Svenska kyrkan för dig genom livet.

Två blågula flaggor mot ljusblå himmel, en svensk och en ukrainsk.

Information och material på olika språk

Här finns material samlat på olika språk för dig som kommer till Sverige från Ukraina eller som möter personer från Ukraina.

Be en bön för fred

På bönewebben kan du tända ett ljus eller be en digital bön för fred.

Bli volontär i Svenska kyrkan Uppsala!

Vill du göra en insats inom Svenska kyrkan? Välkommen som volontär!

Du behövs

I Svenska kyrkan Uppsala finns många möjligheter att bidra, vare sig du är intresserad av mänskliga rättigheter eller gudstjänstliv, av handarbete eller miljöfrågor.

Någon att prata med

En vit blomma som badar i hoppfullt, gyllene ljussken.

Stöd och hjälp

I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem. På den här sidan hittar du olika typer av stöd och kontaktuppgifter som du kan behöva.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Bön för fred

Heliga treeniga Gud,
du som är världens upprätthållare och frälsare.
Vi ber för situationen i och omkring Ukraina.

Vi ber om insikt, mod och handlingskraft
hos politiker och ledare att gå fredens väg.

Stärk enheten mellan människor, folk och stater.
Hjälp oss alla att verka för fred och försoning.

Jesus Kristus, vår befriare,
ge våra oroliga hjärtan ro.
Kom med din fred.
Amen.

Bön från Sveriges kristna råd

Gåvorna gör skillnad i Ukraina

Situationen för Ukrainas befolkning är fortsatt mycket svår. Din gåva behövs.

Ge en gåva