Foto: Curth Andersson

MC-pilgrim – pilgrimsfärd på motorcykel

En pilgrimsvandring är både en inre och en yttre resa. Att åka motorcykel kan också vara en inre resa, en egentid för avkoppling och vila.

Vi åker från Uppsala till Trondheim, Stiklestad 24 juni–30 juni 2018 – en pilgrimsfärd med tid för eftertanke.

Resan omfattar sju dagar, med start från Uppsala domkyrka för färd till Nidarosdomen i Trondheim. Att resan har ett andligt innehåll är självklart. Vi följer gamla pilgrimsleder så gott det går, men vi håller oss på fina grusfria MC-vägar.

Vi gör också ett besök i Stiklestad som är mest känt för ett ryktbart slag – slaget vid Stiklestad 1030 där den norske kungen Olav den helige dödades. Där finns också ett nationellt kulturcentrum med kyrka, friluftsteater, museum och gravfält.

Läs DN-artikeln om 2015-års MC-pilgrimsresa.

Resrutt

Totalt kör vi cirka 170 mil med dagsetapper mellan 11 och 43 mil. Viss erfarenhet av längre dagsresor underlättar. Vi håller lugnt tempo, rastar regelbundet och besöker kyrkor och kapell efter vägen. Deltagarantalet är begränsat till 12 st motorcyklar, men att ha passagerare är OK.

Pilgrimspass, logi och frukost ingår i avgiften. Vi bor i förbokade enkel- eller dubbelrum. Övriga måltider och fika löser vi under resans gång. Detaljerad plan dag för dag presenteras i god tid före avresan. Inför resan träffas vi för att bekanta oss med varandra, utbyta erfarenheter och ge synpunkter.

Kontakt: Curth Andersson, färdledare (volontär) 070 211 55 01
Deltagaravgift: Prel 7 000 kr/deltagare. Deltagaravgiften betalas senast 2 juni via  PlusGiro 441 19 97-2. Bindande anmälan, ingen återbetalning av deltagaravgiften, efter senaste anmälningsdag den 10 juni. Reservation för ändringar. Minsta antal deltagare: 6 st exkl ledare.

Anmälan via e-post till curth.andersson@gruppen.se ska innehålla: • Namn • Adress • Telefonnummer • E-postadress • Telefonnummer till anhörig • Typ av mc • Enkel- eller dubbelrum.

Följ resan via pilgrimsbloggen som du hittar här.