Kyrkor i Uppsala

Här hittar du information om våra kyrkor i Uppsala, kontaktuppgifter till personalen och vad som händer i kyrkorna.

Almtunakyrkan

Modernt, klosterlikt och barnvänligt.

Danmarks kyrka

Danmarks kyrka syns på långt håll över den så kallade danmarksslätten.

Eriksbergskyrkan

Stadsdelskyrkan vid Norbyvägen.

Funbo kyrka

Funbo kyrka är församlingens äldsta. Det är en medeltida, vitkalkad kyrka med vackra väggmålningar på insidan.

Gamla Uppsala kyrka

Välkommen till en levande medeltida kyrka belägen på en plats med förhistoriska anor. I närheten hittar du Uppsala högar, Gamla Uppsala museum, Disagården och Kaplansgården.

Gottsunda kyrka

Luft, rymd och liv i gudstjänster och aktiviteter.

Helga Trefaldighets kyrka

Bondkyrkan mitt i stan med historiska vingslag från 1200-talet.

Lötenkyrkan

Är en samarbetskyrka med gott om livsrum, musik och entusiasmerande verksamheter av många olika slag för alla åldrar. Missionsrörelsen EFS (Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen) och Svenska kyrkan har samarbeten som berikar hela församlingen.

Sankt Pers kyrka

Många möten i familjevänlig torgkyrka.

Sankta Maria kyrka

Mitt i ett växande Stenhagen.

Salabackekyrkan

Småkyrka där berättelsen lever.

Ingången till Sunnersta kyrka. Solen som skiner på dörren silas genom tallgrenar.

Sunnersta kyrka

En timrad mötesplats i dalastil.

Sävja kyrka

Sävja kyrka är församlingens nyaste. Den byggdes efter det att stadsdelen Sävja börjat växa i snabb takt.

Tunabergskyrkan

Uppsalas yngsta kyrka ligger på gammal led och är en kyrka som har massor av verksamheter. Det finns att välja på för de yngre och FUNKA, kyrka på teckenspråk, och regnbågsträffar.

Uppsala domkyrkas högkor

Uppsala domkyrka

Uppsala domkyrka, Sveriges rikshelgedom, började uppföras på 1270-talet och invigdes 1435. Under sju århundraden har miljontals människor sökt sig hit. Varmt välkommen att besöka Uppsala domkyrka.

Vaksala kyrka och kyrkcentrum

En nutida träffpunkt på historisk mark.

Vindhemskyrkan Sankta Birgitta

Sång, gudstjänst och förskola samsas i himmelskt gathörn.

Årstakyrkan

En plats för alla åldrar.

Om våra kyrkor

De medeltida kyrkorna är för många sinnebilden av Svenska kyrkan. De har en viktig roll som högtidliga och stämningsfyllda andaktsrum. Men kyrkobyggandet har fortsatt i modern tid, och följt inflyttningen till städerna.

Idag finns det kyrkor i de flesta stadsdelar i Uppsala. De är ofta moderna och funktionella, anpassade för en stor verksamhetsbredd. De nyare kyrkorna för också vidare kyrkorummets högtidlighet, men med nya uttryck som passar dagens samhälle.

I kyrkan och de tillhörande lokalerna har vi aktiviteter för barn, unga, vuxna och äldre. Härifrån utgår även det kristna sociala arbetet, diakonin.

Kristina Åkerman, teckenspråkspräst i Uppsala

Kyrka på teckenspråk

Svenska kyrkans teckenspråkiga arbete vänder sig till dig som är teckenspråkig, döv eller finns i en teckenspråklig miljö.

Universitetskyrkan

Universitetskyrkan finns på institutioner, nationer och i andra sammanhang där studenter och personal befinner sig.

Sjukhuskyrkan

På sjukhuset väcks många frågor och tankar som annars inte känns lika påtagliga. Sjukhuskyrkan möter människor i olika livsskeden och finns till för patienter, närstående och personal.

Suomalainen seurakuntaryhmä

Finska församlingsgruppen i Uppsala

Personal, kontakt och bokning

Här finns vad du behöver för medlemsärenden, bokningar och för att komma i kontakt med personal.

Församlingar i Uppsala

Fyra väderstreck, sex församlingar och arton kyrkor. Läs mer om vad som händer i Uppsalas församlingar.