En grönskande allé med prästgården i mitten.
Foto: Patrik Lundin

Gamla Uppsala prästgård

Gamla Uppsala prästgård har fått en vacker tillbyggnad. Prästgården, som ligger på historisk mark just intill kyrkan, återinvigdes den 14 maj 2023.

Intill Gamla Uppsala kyrka ligger prästgården som återinvigdes våren 2023. Det tog några år att bygga den för under marken fann man två båtgravar från vikingatiden, en medeltida brunn med mera. I golvet har man därför också valt att markera ut var brunnen låg och var båtarna låg med stengolv, som kontrasterar mot övrigt trägolv.

Församlingssalen är ljus och luftig med stora vackra fönster som vetter upp mot kyrkan.

För den som firar dop, bröllop eller har begravning och kanske önskar boka lokalen finns mer specifik info på bokningssidan, se nedan. Om vädret tillåter kan den som vill dessutom använda den lummiga trädgården med utsikt mot Uppsala högar.

Lokalerna är självklart helt tillgänglighetsanpassade.

Parkering finns vid Groaplan, 300 meter bort, intill den gamla församlingslokalen Kaplansgården. Där finns även busshållplats.

Adress: Disavägen 5, 754 40 Uppsala

Kollage med Gamla Uppsala församlings tre bokningsbara församlingslokaler.

Bokningsbara lokaler i Gamla Uppsala församling

Här hittar du information om och bilder på de församlingslokaler du kan boka i Gamla Uppsala församling.

Kaplansgården

Våren 2023 invigs nya prästgården och är det nya församlingshemmet. Efter 15 april 2023 går det alltså inte längre att boka lokal i Kaplansgården. Läs mer om Kaplansgårdens historia.

Gamla Uppsala kyrka

Välkommen till en levande medeltida kyrka belägen på en plats med förhistoriska anor. I närheten hittar du Uppsala högar, Gamla Uppsala museum, Disagården och Kaplansgården.