Foto: Magnus Aronsson /Ikon

Dop

Dopet är ett tydligt uttryck för Guds vilja med oss; gemenskapen i Kristus. Tillhörigheten i Svenska kyrkan, såväl som den världsvida, börjar genom dopet i den treenige Gudens namn.

Inbjudan till dop

När vår kanslist har bokat in dopet så tar hon kontakt med aktuell präst och bokar in dopet.

Prästen tar kontakt med dopfamiljen och bokar ett dopsamtal. Dopsamtalet kan hållas i hemmiljö, annars i församlingens lokaler, ofta i veckan före dopet. Syftet är att förbereda familjen inför den kommande högtiden och ge möjlighet att knyta en kontakt inför framtiden.

Dopgudstjänsten

Dopgudstjänsten ses som en del av församlingens gudstjänstfirande. Ofta är en kyrkvärd med och visar att vi i församlingen tar emot varje person som låter döpa sig med kärlek och förväntan. Vi erbjuder dop i söndagsgudstjänsten i alla kyrkorna (Tvååker, Spannarp, Sibbarp och Dagsås). Dessutom finns möjlighet till separat dopgudstjänst efter förmiddagens gudstjänster.  Alla kyrkliga handlingar är offentliga, vilket även innefattar dop. I samband med dopet överlämnas ett dopljus, dopminne och i förekommande fall fadderbrev.

Det är inte bara spädbarn som döps. Oavsett ålder finns möjlighet till dop. Många döps strax innan konfirmationen. Ett dop gäller för alltid.

Vill ni boka Dop?

Kontakta expeditionen 0340-817 00