Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Diakoni

Samtal och omsorg

Diakoni - Samtal - Råd - Stöd

Vi erbjuder råd och stöd för den som lever i ekonomisk och social utsatthet. Detta görs via ett bokat samtal. Vi strävar efter ett tryggt samtalsklimat. Detta innebär en miljö fri från droger och alkohol.

Några ungdomar står i en ring och lägger sina händer på varandras i mitten.

Vill du hjälpa till?

Hur kan man då bidra? Alla idéer är välkomna, men några förslag kan du läsa om du klickar här.

Diakoni kallas ibland för kyrkans sociala arbete. Genom samtal och omsorg möter vi människor i utsatta livssituationer och ensamhet.

Diakonen kan nås via telefon, e-post samt personligt besök i Tvååkers församlingshem.

För kontakt: Linda Svensson 0340 817 05.

Tiokaffe i Sibbarp

Kaffe och gemenskap i Sibbarps församlingshem. Varannan måndag kl 10.00. (jämna veckor) Start 5 februari 2024

Morgonbön i Tvååkers församlingshem

Andakt och gemenskap. Tisdag 9.00 i Tvååkers församlingshem

”…Diakonen är genom sitt arbete ”ett barmhärtighetens tecken” det vill säga ett förebildande i Guds omsorg om oss i både församlingen och samhället. Diakonen har ett ansvar att visa handlingar i kärlek, särskilt för/till människor i utsatta situationer …varhelst det finns mänsklig nöd är det diakonens kallelse att ingripa och inspirera andra att ta ansvar.”
Ur Biskopsbrev 2014-kallad till präst och diakon

”Tvååkers pastorat strävar efter att vara en diakonal kyrka genom att vara välkomnande, att finnas till hands både för barn, ungdomar, vuxna och äldre, att möta människors behov, att finnas tillgängliga, att finnas ute i samhället bland annat genom samarbete med skola, asylboende och andra institutioner eller grupper.”
Ur Församlingsinstruktionen