Foto: Ida Segersson

Vigsel och bröllop

Planerar ni ert bröllop? Vigselgudstjänsten i Svenska kyrkan är en förböns- och välsignelsegudstjänst för två människor som vill leva tillsammans samtidigt som det är en juridisk handling. Läs mer om vigsel här och om hur man bokar vigselgudstjänst.

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Vigsel

Gud är kärleken står det i Bibeln. Det betyder att all kärlek ytterst har sitt ursprung i Gud, och att Gud själv vill vara med och välsigna och stödja allt som sker i kärlekens namn.

Att gifta sig i kyrkan är för många viktigt, traditionen att få gifta sig i kanske ”sin” kyrka kan betyda mycket. Oftast bestäms tid för vigseln i god tid, ibland ett år i förväg. Det är mycket som ska fixas. Boka kyrka, festlokal och skicka ut inbjudningar i tid bland annat. Men bara för att vigseln är i kyrkan betyder det inte att det måste bli en stor vigsel. Det går lika bra att välja det mindre formatet. Det enda som behövs är ett brudpar, en präst och två vittnen.

Att gifta sig i kyrkan betyder att vi ber om lycka, kärlek och gemenskap och att Gud ska följa med på vägen genom livet.

När ni har bokat en vigsel tar prästen kontakt med brudparet några månader i förväg för att bestämma en tid att träffas och prata om hur de vill att vigseln ska utformas. Då är det bra om brudparet har gjort hindersprövningen klar hos Skatteverket så att de kan ge den till prästen. Vi brukar prata om musiken, eventuell solosång, psalmer, bibeltexter och varför paret vill gifta sig. Några vill också träffas i kyrkan några dagar innan vigseln för en sista genomgång. För att kunna gifta sig i Svenska kyrkan behöver minst en av makarna vara medlem i Svenska kyrkan.

/Susanne Jackson, präst.

Så här bokar du:

Säby, Adelöv och Linderås församlingar:
1/9 - 30/4: lördagar kl. 15.30.
1/5 - 31/8: lördagar kl. 14.30 och 16.00.

På lördagarna är en av våra präster och musiker i tjänst, enligt schema.
Du har möjlighet att låna brudkrona.

Boka vigsel på pastorsexpeditionen
Tfn 0140-674 00
E-post: tranas.pastorat@svenskakyrkan.se

Telefontider:
Måndag-fredag 10.00-12.00

Pastorsexpeditionen är öppen för besök:
Måndag-fredag 10.00-12.00.