kanelbullar på plåt tas ur ugnen.

Vill du hjälpa till?

Inom kyrkan har du många möjligheter att engagera dig som ideell. Stort eller litet uppdrag, oftare eller mer sällan. Kyrka är vi tillsammans!

Rätt person på rätt plats - allt efter behov och förmåga.

Tycker du det låter intressant att få ge av dig själv och din tid? Som ideell medarbetare får du stöttning, utbildning och inspiration. Du är viktig och ditt engagemang uppskattas av oss.

Kom som den du är och hitta en gemenskap där människor tillsammans gör gott för någon annan. Det kokas soppa, stolar lagas, barn hämtas från skolan, äldre får besök, samtal över en kaffekopp med mycket mera görs redan. Kanske har du själv en idé vad du skulle kunna bidra med.

Välkommen att bli en av Svenska kyrkan på Tjörn!

Grupper där du kan engagera dig

Foto: Josefin Casteryd

Vad gör Act-gruppen?

Act-gruppen arbetar med nationella och lokala projekt och kampanjer genom Act Svenska kyrkan, som är Svenska kyrkans internationella biståndsarbete. Act-gruppen är utsedd av kyrkorådet på Tjörn.

Som ett sätt att stötta Act Svenska kyrkans arbete deltar gruppen vid lokala torgdagar och genomför egna evenemang, exempelvis vid Earth hour.

Vill du engagera dig?

Du är välkommen att engagera dig i Svenska kyrkans internationella arbete. Det kan vara ett långsiktigt engagemang eller bara en punktinsats vid ett enskilt tillfälle. Hör av dig till någon i arbetsgruppen eller till pastorsexpeditionen, telefon 0304 66 00 55.

Gruppens medlemmar

• Kerstin Pihl (Stenkyrka) sammankallande kerstin.l.52@hotmail.com
  • Maria Bäckersten (Stenkyrka)
  • Elisabeth Ivarsson (Rönnäng)
  • Susanne Lavén (Klövedal)
  • Anna Selse
  • Lisbeth Hammar
  • Inger Tönnäng
  • Lars Wångdahl
  • Maria Eliasson
  • Solveig Börjesson
  • Maria Johannessen (kommunikatör Svenska kyrkan Tjörn)

Andra lokala projekt

Ett annat lokalt initiativ i det internationella arbetet är Bulongwa Children´s home i Tanzania.

Ett led av människor går på en skogsstig
Pilgrimsvandring i Katrinevik Foto: Minna Karlsson

Var med och utveckla pilgrimsvandringarna

Svenska kyrkan på Tjörn genomför ca fem pilgrimsvandringar per år på ön. Vill du vara med och planera och genomföra pilgrimsvandringarna? Gå med i Pilgrimsvandringsgruppen! Tillsammans letar gruppen efter nya vandringsleder, provgår och leder pilgrimsvandringarna.

Vill du engagera dig?

Om du är intresserad av att hjälpa till kontakta Anne-Marie Axelsson, telefon 0733 230 534.

Besökstjänstgruppen i Rönnäng gör hembesök för att ge stöd och sällskap åt ensamma äldre. Om du engagerar dig i gruppen får du utbildning och stöttning för att känna dig trygg i din roll.

Vill du engagera dig?

Kontakta pastorsexpeditionen så hjälper dom dig vidare, telefon 0304 66 00 55.

Rönnängs missionsgrupp planerar bland annat två försäljningar om året till förmån för Act Svenska kyrkan och Stadsmissionen i Göteborg.

Gruppen träffas tisdagar ojämna veckor 15:30-18:15 i Rönnängs församlingshem. För aktuella datum se Svenska kyrkan Tjörns kalender.

Vill du engagera dig?

Kontakta Lillvor Aronsson, telefon 0733 38 92 72.

Margareta och Ragnhild fikar på S:t Marys i Skärhamn
Margareta och Ragnhild fikar på S:t Marys i Skärhamn Foto: Tina Augustsson

Vill du ge av din tid och bli en av S:t Marys ideella medarbetare? Redan idag har vi ett 20-tal ideella medarbetare som tillsammans med personal driver caféet och butiken. Det är alltid någon anställd på plats. En viktig del i S:t Marys verksamhet är att vara en plats för personer som av olika anledningar behöver arbetsträna. Så du arbetar även tillsammans med dem.

Vad kan du hjälpa till med?

Som ideell medarbetare kan du packa upp varor, prismärka, stå i kassan, bre smörgåsar, baka eller tvätta. Vi har öppet tre dagar i veckan; tisdag, torsdag och lördag. Men även stängda dagar behöver vi hjälp.

Varje dag börjar med fika och gemenskap vid nio. Då fördelas också dagens sysslor. På tisdagar och torsdagar öppnar vi kl 11.00 och stänger 16.00. Öppettiderna på lördagar är 11.00-14.00.

Vi vill så klart även ha öppet under sommaren, så vi ser helst att du kan bidra med din tid även då. Och för dig som är sommarboende på Tjörn och vill ha en sysselsättning vissa tider i veckan är också välkommen!

Vem är du?

Du behöver inga förkunskaper, och du behöver dela våra värderingar kring alla människors lika värde och visa respekt för varandras olikheter. Alla kan bidra med något men vi ser gärna att du har ett eget driv.

Vill du engagera dig?

Låter detta som någonting för dig? Kontakta S:t Marys verksamhetsansvarig Åsa Johnson, telefon 0739 738 115.

Vi ser fram emot att höra från dig!

Vill du veta mer om vad du kan göra som ideell, eller har du någon fråga? Kontakta någon av Svenska kyrkan Tjörns diakoner.