Svenska kyrkan

Livräddare i fält

Mat är en mänsklig rättighet, ändå går miljoner människor på jorden hungriga. Det är en fråga om fördelning – vi delar inte lika på resurserna.

Förödelse efter en orkan på Haiti.

Aktuella katastrofer

Act Svenska kyrkan arbetar just nu med katastrofinsatser i 18 länder. Genom lokala partner, i många fler länder, kan vi snabbt mobilisera stöd när en katastrofsituation uppstår på ny plats i världen.

Tre barn med skolväskor på ryggen. De ler och ser glada ut.

Bli månadsgivare

Med en liten gåva varje månad kan du bidra till att fler barn får gå i skolan, att människor som flyr från krig får skydd och att fler kan ta sig bort från fattigdom.

Split screen bild där det på halva bilden är natt och på andra halvan dag. Gul text: Dela lika rädd liv

Vårdagjämning, Dela lika-dagen

Den 20 mars uppmärksammar Act Svenska kyrkan världens orättvisa fördelning av mat, makt och resurser. Vi kallar dagen för Dela lika-dagen.

Swisha en gåva

Att ge via Swish är ett snabbt och enkelt sätt att stödja Act Svenska kyrkan. Swisha en gåva till 9001223 och var med i kampen mot fattigdom, förtryck och orättvisor världen över.

Ser en hand som håller i en mobiltelefon och läser ett nyhetsbrev. På soffbordet bakom står en kaffekopp och en liten hög med papperstidningar.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom Act Svenska kyrkans nyhetsbrev får du uppdateringar, inbjudan till webbinarium och information om hur vi tillsammans kan bygga en tryggare framtid för alla.

Skattereduktion på dina gåvor

Du som privatperson kan få tillbaka upp till 3000 kronor på gåvor till Act Svenska kyrkan. Här hittar du vanliga frågor och svar om vad som gäller.

Nyheter från Act Svenska kyrkan

Bråttom för omvärlden att visa solidaritet med Haiti

Publicerad:

Haiti står inför en av de värsta humanitära kriserna någonsin. Det är bråttom för omvärlden att visa solidaritet, konstaterar Act Svenska kyrkans partner i landet.

Stora förändringar på gång i Sidas stöd till civilsamhällesorganisationer

Publicerad:

Just nu förbereder regeringen och biståndsmyndigheten Sida stora förändringar i modellen för hur Sverige stöder civilsamhällets organisationer i utvecklingsländer. Detta kan få mycket stora konsekvenser för Act Svenska kyrkans partner.

Upprop: Sverige måste rösta ja till lag om företags ansvar

Publicerad:

I en värld där 25 miljoner är fast i tvångsarbete, 160 miljoner barn arbetar och 2 400 träd huggs ner varje minut behöver vi reglera företags ansvar för negativ påverkan på mänskliga rättigheter, miljö och klimat. Ändå har Sverige tidigare aviserat att man tänker rösta nej till EU-direktivet CSDDD. När nu en ny kompromiss ligger på bordet vill vi med kraft uppmana Sverige att rösta ja.

Ge växtkraft och en tryggare framtid

Klimatförändringar hotar miljoner människors tillgång till mat. Men med tåliga grödor och utbildning kan tillgången till mat byggas upp igen. I Gåvoshoppen hittar du gåvor som verkligen betyder något.

Beställ här