Räck ut en hand i juletid!

Sociala kassan förmedlar matkassar, presentkort och julklappar

Nu är det snart dags för årets juldiakonicentral!
Det är ett samarbete mellan Kyrkornas gemensamma sociala kassa och Frälsningsarmén i Lidköping. Diakonicentralen delar bland annat ut matkassar till behövande i Lidköpingsområdet.
Vill du skänka en matkasse eller presentkort är du välkommen till Nicolaigården, Södra Kyrkogatan 7, på följande tider:
Måndag 5 december 16.00-18.30
Torsdag 8 december 16.00-18.30

Kyrkornas gemensamma sociala kassa finns också på Framnäs köpcentrum
Torsdag 17 november 15.00-19.00
Lördag 19 december 10.00-14.00
Har du inte själv möjlighet eller tid att plocka ihop en matkasse, kan du här betala för en kasse som sedan delas ut. Här kan du även köpa presentkort och skänka julklappar för utdelning (hygienartiklar, begagnade leksaker)
Framnäs köpcentrum bjuder på glögg.

Vad ska en matkasse innehålla?
Fyll en vanlig pappkasse i valfri matbutik med livsmedel inför julhelgen.
Kassen lämnas sedan till Diakonicentralen i Nicolaigården i Lidköping (Södra Kyrkogatan 8) dagar och tider ser du ovan.

Kassens innehåll: knäckebröd, litet paket smörgåsmargarin, kaffe/drickchoklad, pasta, pepparkakor, dricka (ex julmust), färdig gröt (korv), prinskorv/helrökt korv, julgodis/chokladkartong, ev ost och köttbullar.
Kolla så att färskvarorna har hållbarhet över julhelgen!

Du kan förstås stödja Kyrkornas sociala kassa när som helst under året:
Bankgironumret är 550-9716.
Du kan också swischa en gåva på 123 155 64 06.

Kraftsamling i december

Behovet av ekonomiskt stöd från kyrkan är stort, inte bara runt jul. Men i december månad kraftsamlar Kyrkornas gemensamma sociala kassa i Lidköping lite extra för att göra julen något mer glädjefylld för den som har det extra svårt.
Svenska kyrkan, Missionskyrkan och Pingstkyrkan i Lidköping har tillsammans en kassa som erbjuder stöd till socialt utsatta människor i Lidköping. Sedan några år är också Sunnersbergs församling en del av kassan.
– Vi finns med därför att vi ser att behovet ökar också i vår del av Lidköping, säger diakoniassistent Anita Olausson.

När andra möjligheter uttömts
Ekonomiskt stöd ges efter ett ingående samtal med pastor eller diakon, när man uttömt alla andra möjligheter till hjälp från samhället. Stödet kan se ut på lite olika sätt, till exempel ekonomiskt bidrag, presentkort till en mataffär, en matkasse, presentkort till Second hand eller extra hjälp till jul.
Människor som söker hjälp hos den sociala kassan har av olika anledningar svårt att få sin ekonomi att gå ihop. Det kan vara ensamstående föräldrar som lever på en liten lön, försörjningsstöd eller sjukpenning eller långtidssjuka som blir utförsäkrade.

Glasögon eller mediciner
Andra har under lång tid levt på existensminimum och dragit på sig skulder som de har svårt att betala tillbaka. Ibland kan man behöva tillfälligt stöd för att gå till tandläkaren, lösa ut glasögon eller mediciner.
– Genom sociala kassan kan vi ge ett bidrag till dom i vår närhet som får kämpa extra hårt för det många av oss tycker är en självklarhet, säger Anita.