Foto: Linda Mickelsson /Ikon

Vision och policy för hållbarhet

Vision

Svenska kyrkan i Sundbybergs vision är att verka för en hållbar värld lokalt och globalt och ge människor hopp och tro. Genom en hållbar utveckling ekologiskt, ekonomiskt, socialt och andligt vill vi värna rätten till liv för alla organismer; en myllrande, frisk, levande och hållbar planet som är Guds skapelse.

Policy

Sundbybergs församlings vision innebär ett löfte om ständig förbättring av hela vår verksamhet ur ett hållbarhetsperspektiv. Det innebär att vi alla tillsammans bidrar till att nå FNs globala mål i Agenda 2030.

Detta gör vi genom att:

• Arbetet för miljö & hållbar utveckling går som en grön tråd genom alla verksamheter – från gudstjänst och mission till inköp av varor och tjänster.
  • Göra miljöarbetet känt i församlingen genom information, utbildning, kommunikation, inspiration.
  • Församlingens engagemang för miljö, etik och rättvisefrågor är grunden och inspirationen för våra handlingar och mötet med människor.
  • Involvera och inkludera medarbetare, förtroendevalda och församlingsbor i arbetet för en hållbar utveckling.
  • Strävan efter hållbara samarbeten med lokala aktörer och organisationer.
  • Ständigt förbättra utnyttjandet av resurser inom församlingen.
  • Följa aktuell lagstiftning i vårt miljö- och hållbarhetsarbete.
  • Miljöansvaret genomsyrar församlingens beslut på alla nivåer.