Unga med ansvar

Nyhet Publicerad

Zandra Öman Lund och Rasmus Gustafson, nyvald ordförande respektive vice ordförande i SKU Strängnäs distriktsstyrelse, är båda resultat av Rönö församlings ungdomsarbete.

För Rasmus Gustafson var vägen in i kyrkan varken spikrak eller självklar. Han hade redan som ung en tro men var väldigt blyg och dessutom nyinflyttad och kände inte så många i sin egen ålder. När så konfirmationsinbjudan kom från Rönö församling var han inte säker på att han skulle våga hoppa på.

- Det som fick mig att ändå ta steget var den utlovade Italienresan, andra kulturer har alltid varit ett stort intresse, säger Rasmus.

Efter konfirmationen stannade han kvar som ledare för gruppen där bland andra Zandra Öman Lund började. Rasmus var fortfarande blyg men den nya kyrkoherden i Rönö församling betydde mycket.

- Ellinor var väldigt mån om oss ungdomar. Vi började åka på läger på Stjärnholm och fick träffa andra ungdomsgrupper och till slut hade jag vänner från runt om i hela stiftet. säger Rasmus.

Att Zandra hoppade på konfirmandgruppen är mycket tack vare hennes vänner.

- De hade hängt med ungdomsgruppen någon gång tidigare och sa att det fanns massa coola människor där, så då började jag och blev kvar. Vi ville bli som dem, säger Zandra.

Idag skrattar hon åt det faktum att hon då idoliserade de personer som idag är hennes närmsta vänner. Och Rasmus självupplevda blyghet såg de yngre konfirmanderna mer som en tyst och cool respektfullhet.

Zandra håller med Rasmus om att Rönö församling är en bra grogrund för ett växande engagemang.

- De fokuserar verkligen på ungdomarna och lyfter sina unga ledare till skyarna. Man får ta ansvar och blir tagen på allvar, säger Zandra. Och med ansvar kommer självförtroende att man klarar saker och att man har något att säga till om, även inom kyrkan, fortsätter hon.

Efter studenten åkte Rasmus till Paris och jobbade för Svenska kyrkan där som pedagogisk assistent under ett år. Idag bor han i Eskilstuna och engagerar sig vitt och brett över församlingsgränserna. Han dyker upp i Rönö, Torshälla, Grödinge och Hölö-Mörkö församlingar, bland annat som ideell ledare för konfirmander, vaktmästare, gudstjänstmusiker eller handledare för ung ledarutbildningen Ikon. Dessutom brukar han vara ledare på stiftets läger LIFE och Allhelgonalägret.

- Lägren på Stjärnholm är definitivt årets höjdpunkt, enligt Rasmus.

Zandra bor i Stockholm men har sitt hjärta och engagemang kvar i Strängnäs stift. Förutom ordförande i SKU Strängnäs är hon fortfarande engagerad i Rönö församling, hon sitter med i Acts internationella råd och i Stjärnholms stiftelsestyrelse.

Rasmus är säker på att hans engagemang för Svenska kyrkan kommer att fortsätta på något sätt, men framtiden vågar han inte gissa om.

- Det är med tron i grunden som jag engagerar mig, men också för att det är ett roligt sätt att träffa folk på, säger Rasmus. Zandra håller med.

- Det var jättekul att väljas till ordförande och bli anförtrodd uppdraget. Jag har suttit både som ledamot och vice ordförande i styrelsen tidigare så jag vet hur det fungerar och att vi alla hjälps åt, det är en av de saker jag älskar med SKU.

Elin Henningsson