Jourhavande präst utökar samtalsstöd

Nyhet Publicerad

Tjänsten Jourhavande präst, som nås via nödnumret 112, utökar telefontiderna och nås nu varje dag mellan klockan 17:00 och 08:00. Sverigefinska telefonjouren Palveleva puhelin förstärker med fler jourmedarbetare, och nås på 020-26 25 00 alla kvällar mellan klockan 21:00 och 24:00.

Jourhavande präst förstärks också med fler präster under nätterna för att kunna möta den ökande oron med anledning av corona. Det är en verksamhet som i dessa tider inte behöver ställas in utan byggas ut.

– Det är många som ringer nu. Vi tar emot runt 200 fler samtal per dygn, och märker tydligt att den allmänna oron i samhället har ökat, säger Nina Sagovinter, präst och Svenska kyrkans nationella samordnare för jourhavande präst och institutionssjälavård.

Sverige har sedan 1956 haft ett gemensamt nödnummer, och lika länge har Jourhavande präst funnits.

– Nödnumret 112 förknippas mest med olyckor, akut sjukdom eller polisiära händelser, men det är också öppet för människor i kris via Jourhavande präst, säger Gunnar Bergström på SOS Alarm.

– I vardagen, men i synnerhet i kristider växer människors oro. Vi på SOS Alarm är oerhört stolta att kunna fördjupa samarbetet med Svenska kyrkan och möta den enskilda människans behov under coronakrisen.

Kontakterna via Jourhavande prästs chatt, där många unga hör av sig, har också ökat den senaste tiden. Tjänsten har förstärkts med fler präster under ordinarie öppettider – söndag till torsdag mellan klockan 20:00 och 24:00 – och har nu öppet samma tider även fredagar och lördagar.

– Våra jourhavande präster tar människors oro på stort allvar, och kan hjälpa till genom samtalsstöd. Det är vår uppgift som kyrka att dela oro, ångest och frågor om liv och död, både när krisen gäller hela samhället och när den är personlig, säger Nina Sagovinter.