Foto: Anna-Carin Olander

"Hos Marta och Maria"

Välkommen till den go'a lilla butiken med hjärta.

Butikens öppettider,
Måndagar kl. 16.00-18.00
Lördagar kl. 10.00-13.00

Caféet är öppet på lördagar.

Inlämning av varor,
Tisdagar kl. 13.00-18.00
Torsdagar kl. 10.00-12.00

Vi tar tacksamt emot de flesta gåvor som självklart skall vara hela och rena. P.g.a. platsbrist och andra skäl tar vi inte emot följande: vapen, vitvaror, större möbler, skönlitteratur utgivna före år 2010, lexikon/uppslagsverk.

På grund av tids- och platsbrist är vi mycket tacksamma om givare inte lämnar sina gåvor när butiken är öppen utan i möjligaste mån respekterar inlämningstiderna på tisdagar kl. 13.00-18.00 och torsdagar kl. 10.00-12.00. Under dessa dagar har vi bättre möjlighet att på ett bra sätt ta hand om de saker som skänks.

I vår butik hittar du bl.a.:

Kläder och skor för vuxna och barn, textilier, hemelektronik, glas och porslin, prydnadssaker, antikt och kuriosa, smycken, leksaker, böcker och skivor, mindre möbler och lampor.

Välkommen till vårt café!

Där kan du fika billigt och gott. Vi serverar rättvisemärkt kaffe, som du också kan köpa med dig hem. Gillar du att baka, får du gärna skänka bullar, bröd eller något annat hembakat som vi kan sälja i caféet. Öppet lördagar!

Om butiken:

Hos Marta och Maria drivs som en ideell förening och har funnits sedan 2003 och sedan starten har vi förmedlat cirka 15 miljoner till olika projekt (t.o.m. 2022). Föreningen är en del av Svenska kyrkan i Stenungsund men ekonomiskt och organisatoriskt fristående.

Ett stort antal frivilliga arbetar regelbundet i butiken. Organisationer och föreningar kan söka bidrag hos oss. Vi stöder hjälpverksamhet både lokalt, nationellt och internationellt, främst riktat till kvinnor, ungdomar, barn och familjer. Bistånd kan sökas på blankett, se nedan.

Vill du engagera dig som frivillig i butiken?
Kontakta butiksansvariga:
Jill Myrberg, tfn: 0725-00 44 81 eller
Anna-Carin Olander tfn: 0708-16 34 63.

Styrelse - Hos Marta och Maria

PERIOD: 2023-2024

Hitta hit - hos Marta och Maria

Foto: Felicia Krantz-Strand

Hos Marta och Maria • Second hand-butik

Gärdesvägen 8
444 31 Stenungsund

Telefon: 0303-660 03 (svar endast då medarbetare finns i butiken och har möjlighet att svara).

Under verksamhetsåret 2022 fördelades totalt 712 830 kronor till biståndsverksamhet.

Att söka bidrag hos oss

Organisationer och föreningar kan söka bidrag hos oss. Vi stödjer hjälpverksamhet, både lokalt nationellt och internationellt, främst riktat till kvinnor, ungdomar, barn och famljer. Bistånd delas ut tre gånger per år, i mars, juni, november. Skriftlig ansökan med utförlig beskrivning av ändamålet bör vara oss tillhanda en månad före utbetalning, var god använd vår blankett för detta ändamål (pdf) som är ifyllningsbar på datorn.

Senaste ansökningsdagar: 5/2, 5/5 och 5/10.
Vi tar gärna emot ansökningar men har begränsade resurser.

Ansökan skickas till:
Biståndsgruppen