Stenstorps församling

Stenstorps församling i Stenstorps pastorat ligger inom Falköpings kommun och är centralt belägen vid västra stambanan och länsväg 46.

Stenstorp ligger i en naturskön jordbruksbygd, omgivet av Västgötabergen med Brunnhemsberget närmast. Där finns växtplatser för orkidéer, bl.a. Guckusko och en rik kalkängsflora. På Brunnhemsberget finns möjlighet till friluftsliv året om. Stenstorps församling utgör en tätort med omgivande landsbygd och har för närvarande drygt 2.000 invånare.

Regionala tåg stannar i Stenstorp och ger goda förbindelser med Stockholm, Göteborg och Jönköping. Närhet till städerna Skövde, Skara, Falköping och Tidaholm möjliggör arbetspendling.

I Stenstorps församling finns bara en kyrka, nämligen Stenstorps kyrka. Intill kyrkan ligger församlingshemmet och pastorsexpeditionen.

Stenstorps kyrka

Stenstorps kyrka ligger i tätorten Stenstorp, utanför Falköping.