Foto: Alex Giacomini / IKON

Konfirmand i Spånga-Kista

En lärorik och superrolig resa.

Vad innebär konfirmation?

Från och med året man fyller 15 har man chansen att konfirmera sig. Att konfirmeras innebär en bekräftelse av dopet. Många döps idag som små barn och då vet man förstås ingenting om kristendomen. I konfirmationsundervisningen får man lära sig om vad Svenska kyrkan och kristendomen är, och därefter kan man välja att konfirmeras. Lite som att både man själv och Gud säger att: "Ja vi vill fortsätta tillsammans".

Hur roligt är konfirmation?

– Jätteroligt läger! – Kul upplevelse! – Jättespännande resa!

Några av våra tidigare konfirmander

Många beskriver konfirmationstiden som en lärorik och superrolig resa. För oavsett om man åker iväg eller stannar på hemmaplan så kan konfirmationsundervisningen jämföras med just en resa. Man får lära sig mycket om sig själv och fundera över vad man själv tycker är viktigt i livet. Man får höra om hur kristna tänker och ser på världen, och många beskriver konfirmationstiden som en av de viktigaste och roligaste tiderna i hela ens liv. Man möter nya människor, får leka lekar och göra massor av galna, roliga och knasiga saker tillsammans med andra, samtidigt som det också pratas om och funderas över både livet och döden och allt där emellan.

Måste jag vara döpt för att konfirmeras?

Man måste vara döpt för att konfirmeras, men det finns inget krav på att vara döpt innan man påbörjar konfirmationsläsningen. Många konfirmander döps under konfirmationstiden och de dopen är något alldeles särskilt och speciellt.

Är konfirmation något för mig?

Testa och se! Det finns inget tvång att genomföra konfirmationen om du ångrar dig, men varför gå miste om chansen till något som kan bli ditt livs allra bästa resa? Du är välkommen precis som du är och vi ser fram emot att lära känna dig!

Konfirmation i Spånga-Kista församling?

Ja! Vi har superbra kostnadsfria alternativ:

Enskild konfirmationsundervisning

För dig som är äldre eller som inte önskar konfirmeras i grupp kan vi erbjuda enskild undervisning på hemmaplan. Ta kontakt med någon av oss längst ner på sidan.

Jag vill konfirmeras!

Hurra vad roligt! Välkommen med din anmälan! Läs mer och anmäl dig under de olika alternativen.

Mycket kärlek från konfateamet i Spånga-Kista församling