Dop i Turebergskyrkan

Beläget mitt i Sollentuna centrum. Byggnaden rymmer ett stort, modernt kyrkorum.

Vid dop får Sollentunabor låna lokal för dopkalas utan kostnad.(I mån av plats)
För övriga 500 kr.

Turebergskyrkan

Mitt i Sollentuna centrum ligger Turebergskyrkan från 2010. Den skiljer sig från andra kyrkor. I fokus står den moderna och ganska djärva arkitekturen, glaset och betong. Arkitekt är Helena Tallius Myhrman. Allt i rummet är av återvunnet material. Stolarna till exempel av återvunna petflaskor. Det är högt i tak och ljusinsläppet kommer från kyrkans tak och dess sidofönster.

Dopfunten är tillverkad av spillvirke som till exempel gamla lastpallar. Dopskålen är av glas och blåst på Bro glasbruk av återvunna data-och tv-skärmar. Korset är skapat av konstnären Erika Dahlén och består av mosaikbitar av handblåst glas.

Dopträdet i ena kyrkorummets hörn berättar om livskraften. Varje döpt får hänga sin dopduva med sitt namn på i trädet. Den finns kvar en tid och sen får man hämta hem sin duva.

Det går att möblera om i kyrkorummet så att det passar sällskapets storlek. Styrkan med detta moderna kyrkorum är att alla kan se varandra och se vad som händer vid dopfunten. Det ger en fin gemenskap och skapar delaktighet hos dopgästerna.

Det finns tekniska möjligheter i rummet, till exempel att visa bilder med projektor på stenväggen. Nivån på tekniken är hög.

200 personer får plats i rummet men då sitter några på läktaren.

Parkering: Parkeringsplatser finns i Sollentuna centrum. Bra kommunikationer hit både med buss och pendeltåg.

Hitta till Turebergskyrkan

Kontakt: