Textilier

Bland kyrkans tygskatter finns bland annat flera vackert broderade mässhakar och antependium från 1600- och 1700-talen.

Sollentuna kyrka äger en mängd äldre textilier, från 1600- och 1700-talen, däribland flera antependium – ett tygstycke som används för att täcka och pryda altaret – samt mässhakar – ett ärmlöst överplagg som hängs över prästens axlar och som tidigare hakades ihop i ryggen (därav namnet).
• Ett antependium av gulvit, mönstrad sidenbrokad dateras till 1600-talet, och är troligen skänkt av Hedvig Christina Cruus på Edsberg.
• Ett antependium, som är sammansatt av flera våder damastatsiden i blått och gult och av stycken av ett broderi i guld och silver på vit atlas bär årtalet 1699. Troligtvis har själva broderiet tillkommit redan i mitten av århundradet.
• Ett antependium i svart sammet med guldgaloner och frans, typiskt för 1800-talet, skänktes år 1836 av friherre Rudbeck på Edsberg.
• I samband med renoveringen 1902 skänktes ett mörkt kläde med frans och broderier.
• På senare tid har flera antependier köpts eller skänkts. Dessa är tillverkade vid Libraria och Licium.
• Bland mässhakarna märks en av vit atlas med applikationsbroderier i guld silver och silke, skänkt under 1700-talets första hälft av Hedvig Christina Cruus.
• År 1792 köptes en mässhake av röd sammet med guldgaloner och 1849 en av svart sammet med silvergaloner. Under 1900-talet har ytterligare mässhakar tillkommit, även de från Libraria och Licium.
• Ett mycket vackert vitt kalkkläde av linne med silverspets runt kanten och med broderade silverblommor är ett arbete från omkring 1700. År 1782 skänkte åldermannen Eric Westman ett kalkkläde av vit atlas med guldspets, och någon gång på 1800-talet har ett av svart sammet med silverbroderier och frans skänkts till kyrkan. Ytterligare ett vitt kalkkläde med guldspets och broderier i guld och silke har tillkommit under 1800-talet.
• Av de två äldre kollekthåvarna är en av röd, bleknad sammet med guldgaloner och guldtofs, troligen skänkt 1713, och en av grön sammet med silvergaloner från 1800-talet.
• Två fanor från 1600-talet, av blå lärft med målade bilder, hittades som foder vid renovering av ett antependium. De är begravningsfanor från Klas Reinhold Rudbecks begravning.