Foto: Johannes Scherman

Dop i S:t Eriks kyrka

S:t Eriks kyrka ligger centralt i Södra delen av Sollentuna med fantastiskt utsikt över Edsviken. Kyrkan har mysiga lokaler i källaren med plats med ungefär 45 gäster.

Vid dop får Sollentunabor låna lokal för dopkalas utan kostnad.(I mån av plats)
För övriga 500 kr.

Inne i S:t Eriks kyrka

Klicka på bilden om du vill se dig omkring i S:t Eriks kyrka.

Källarlokalen i S:t Eriks kyrka

Här kan du se ett bildspel från källarlokalen i S:t Eriks kyrka.

Beskrivning av kyrka och lokaler

S:t Eriks kyrka

På höjden med en fantastisk utsikt över Edsviken ligger S:t Eriks kyrka. Kyrkan stod klar 1930 och är interiört vackert utsmyckad. Exteriört är kyrkan en blandning av jugend och nationalromantik och ger en smakfull harmoni.

Det finns en elektronisk orgel vid dopfunten och en flygel. Dopgästerna sitter på lösa stolar runt dopfunten.

Det tar cirka tio minuter att gå från Sollentuna centrum upp för kullen. Vid utkiksplatsen över Edsviken finns bänkar att sitta på för att njuta av utsikten och är även en bra plats för fotografering. Det är lätt att ta sig med barnvagn upp och ner.

I vapenhuset finns ett rum för dopfamiljer att byta om. Det finns toalett med skötbord i kyrkan.

S:t Eriks källare

Den nyrenoverad lokalen i bottenvåningen av kyrkan är både praktisk och rymmer 45 sittande gäster. Väggarna är vitmålande och bra belysta av både vägg-och takbelysning. Tegelgolven ger en varm och ombonad känsla. Stolarna och borden är av ljust trä. Det går att möblera efter eget tycke.

Området utanför är lugnt och lummigt med en härlig utsikt över Edsviken. Det är lätt att köra in barnvagnen i lokalen.

Toaletter finns i lokalen. Barnstolar. Skötbord finns uppe i kyrkan.

Köket: Kök en halv trappa upp. Köket är fullt utrustat men av enklare slag. Kaffeserviser från 30 och 40-talet. Diskmaskinen är en industridiskmaskin, kylskåp och frys.
Antal personer: Max 45 sittande gäster.
Tillträde till lokalen:
Lokalen ska städas och ställas iordning enligt ett möbleringschema efter uthyrning.
Parkering: Parkeringsplatser finns för dopfamiljen. I området kring kyrkan råder parkeringsförbud.

Det finns 275 platser i kyrkan.

Doptider: Två lördagar i månaden 11.30, 12.45, 14.00 (sommaren 12.30, 13.45, 15.00)

Kostnad: Vid dop får Sollentunabor låna lokal för dopkalas utan kostnad.(I mån av plats). För övriga 500 kr.

Röster om kyrkan:

”En härlig promenad upp för kullen” ”Kyrkan på landet men ändå i stan”

Hitta till S:t Eriks kyrka

Kyrkan är öppen vid gudstjänster, konserter och kyrkliga handlingar.

Kontakt:
Tfn 08-505 513 00