Foto: Arne Hyckenberg

"Hästarna är bra för miljön"

Nyhet Publicerad Ändrad

Tom Meurling är naturvårdare i Sollentuna kommun. Med draghjälp av nordsvensken Caruzo, 13 år och ardennern Palle, 19 år slår han ängen utanför Sollentuna kyrka.

Slåttermaskinen är tillverkad av Amish, en kristen grupp i USA och Canada, som anser att den tekniska utvecklingen gått för långt. De har fortsatt att använda hästdragna slåttermaskiner och moderniserat dem, vilket inte skett någon annanstans, efter det att traktorer började användas i jordbruket.
– Jag tror vi måste börja tänka annorlunda och inte sätta motorer på allt som behöver dragkraft. Hästarna är bra för miljön och fyller dessutom en viktig social funktion. Vart jag än kommer med dem blir folk intresserade och vill prata om dem och det vi gör, säger Tom Meurling.

Ur Kyrkporten nr 5/2018