Foto: Arne Hyckenberg

Frågor till en kyrkomusiker

Nyhet Publicerad Ändrad

Musik har en central plats i våra kyrkor och samfund, kanske är det som allra tydligast nu under advents- och jultid. Men hur är det att arbeta med musik i kyrkan? Fredrik Lundqvist, kyrkomusiker i Edsbergskyrkan, ger sin syn på yrket.

Vad gör du som kyrkomusiker?
– Jag spelar förstås på söndagarnas gudstjänster, men även på dop, vigslar och begravningar.
– En annan viktig verksamhet är att jag spelar på äldreboenden. En präst, eller en diakon, håller en andakt och jag spelar psalmer och något postludium, som ibland sticker ut lite. Några av dem som lyssnar, är lika glada varje gång, men kommer kanske inte ihåg oss. Andra boende blir glada för att det händer något som är stimulerande och lite utmanande.
– I Edsbergskyrkan finns sex körer, varav jag leder tre; en blandad kör, en damkör och en vokalensemble. Alla kyrkor har barnkörer, så det kan också ingå i tjänsten, även om jag inte haft barnkör på några år.
– Förr var det vanligt med orgelelever i kyrkans fria musikundervisning. Sedan skar man ned på det. Men det innebar att det blev mycket färre sökande till organistutbildningen. Nu har man vaknat och det finns många fler orgelelever i landet än det gjorde för några år sedan. Även hos oss i Edsbergskyrkan finns nu en orgelelev.

Hur gör du när människor har speciella önskemål på musik vid till exempel vigslar och begravningar. Finns det musik du inte spelar?
– Nej, egentligen inte. Jag har spelat låtar av Michael Jackson, Metallica och Led Zeppelin på begravningar. Man kan tycka vad man vill om musiken, men den betyder något för dem som önskar den. När någon har ett önskemål om att man ska spela från en cd eller Spotify, brukar jag föreslå att jag spelar den istället. Spelar man låten på orgeln känner de igen den, men den kommer inte att bli ”förstörd” och alltid förknippas med begravning.

Har du alltid velat bli kyrkomusiker?
– Nej, jag har försökt att låta bli. Farfar, morfar, pappa och mina två yngre bröder är alla kyrkomusiker. Själv utbildade jag mig till civilekonom och jobbade som det i Sverige och i Frankrike. Men det var roligare och mer givande att vara musiker. Innan jag började jobba på heltid som musiker hade jag vikariat och ledde även en kör i Franska kyrkan i Stockholm.

Vad är roligast med jobbet?
– Att hålla på med musik i sig är väldigt roligt. Men till skillnad från att jobba i en orkester har man i kyrkan ett högre mål och en djupare mening med den musik man gör. I en gudstjänst gäller det att följa de texter som hör till den gudstjänsten och hitta musik som passar till den på ett eller annat sätt. Det är en spännande utmaning. När man kan spela eller sjunga musik som handlar om precis den aktuella texten, ger den en djupare förståelse än vad enbart orden kan uttrycka.

Hur ser arbetsmarknaden ut?
– Jobbet är unikt på det sättet att alla som utbildar sig får jobb. Andra musiker har exempelvis orkestrar att spela i, men då är det hårda provspelningar och inte så många platser.

Vad är speciellt med musiken i kyrkan, under advents- och jultiden?
– Det är mycket om händer denna period av kyrkoåret och därför är det ett stort behov av musik. Det är festligare, med fler musikgudstjänster och konserter.

Har du några favoriter i advents- och julrepertoaren?
– Ja, fjärde advent är temat Herrens moder. Då kommer vi att sjunga mycket Mariamusik med damkören. Klassiker som Otto Olssons Advent är också en favorit, liksom Gustaf Nordqvists Jul, jul, strålande jul och Gunnar Wennerbergs Gören portarna höga. Även Juloratoriet av Bach är underbart. Dessutom finns ju alla engelska carols, som verkligen ger härlig julstämning. Det kan man bland annat höra med kyrkokören i Edsbergskyrkan 30 december.

Julen är en tid då man får önska sig saker. Det vet inte minst alla barn. Men även en kyrkomusiker måste väl få chansen att önska sig något...
– I Sollentuna församling finns det ingen större orgel för orgelkonserter. Sollentuna kyrka kommer att få en ny orgel, som är bättre, men inte större. Vill man göra större orgelverk gör det sig inte riktigt på en mindre orgel. Här i Edsbergskyrkan skulle en större orgel få plats. Den skulle hela församlingen få glädje av, avslutar Fredrik Lundqvist.

Text: Arne Hyckenberg