Nyhet / Publicerad 5 mars 2019

Andreas Holmberg vald till biskop i Stockholms stift

Stockholms stifts nästa biskop blir Andreas Holmberg. Det står klart efter dagens andra och sista valomgång.

- Jag är rörd, tacksam och glad över förtroendet som visats mig. Å ena sidan liten och ödmjuk inför det uppdrag som väntar mig. Å andra sidan sprittande glädje och tillförsikt inför det som komma skall, säger Andreas Holmberg.

Andreas Holmberg är stiftsadjunkt för gudstjänstfrågor i Stockholms stift. Han har tidigare arbetat som församlingspräst och distriktsledare i Stockholms stift i femton år samt som lärare i Tanzania mellan 2000 och 2005 där han också var förtroendevald i kyrkorådet. Han disputerar under våren på en avhandling om församlingar i mångreligiösa och mångkulturella miljöer.

Läs mer om Andreas Holmberg:

OM BISKOPSVALET
Det slutgiltiga valresultatet fastställs idag tisdag klockan 16.00 vid stiftsstyrelsens sammanträde.

Stockholms nya biskop Andreas Holmberg kommer att vigas i Uppsala domkyrka den 22 september och tas emot i Storkyrkan den 29 september.