Dop i Kummelby kyrka

Kyrkorummet har högt i tak, modern utsmyckning och ljusinsläpp genom vackra fönsterglas. Elisabetsalen, som ligger i samma byggnad, har plats med 70 gäster.

Vid dop får Sollentunabor låna lokal för dopkalas utan kostnad.(I mån av plats)
För övriga 500 kr.

Inne i Kummelby kyrka

Klicka på bilden för att se dig om kring i Kummelby kyrka.

Lokaler i Kummelby kyrka

Här kan du se ett bildspel från lokalerna i Kummelby kyrka.

Beskrivning av kyrka och lokaler

Kummelby kyrka från 2000 är centralt belägen i Sollentuna. Kyrkan är byggd i tegel som sätter en stark prägel på byggnaden. Utsmyckningen i kyrkorummet är modern men bygger på gamla traditioner. På norra väggen finns en Maria-figur formgiven av skulptören Lena Lervik. Där finns också en ljusbärare. Det är högt i tak och ljusinsläppet sker via vackra fönsterglas.

I Kummelby kyrka finns en flyttbar dopfunt. Den är gjord i ek och till den hör en dopskål i silver. Det finns också en dopkanna i silver samt en ljusstake.  På dopskålen står Jesus ord Låt barnen komma till mig.

Längst framme i kyrkan finns kororgeln som ger delaktighet och närvaro i psalmsången. Här finns också en flygel.

Kyrkorummet och Elisabetsalen skiljs av genom en vikvägg. Salen kan bli ett med kyrkorummet.

För dopfamiljerna finns ett särskilt rum för ombyte. Det finns ett rymligt kapprum med toaletter, skötbord och handikapptoalett.

Kyrkan rymmer 160 personer sittande på stolar, vid behov kan kyrkan ha upp till 200 sittplatser.

Alla som döpts får ett vackert dopbevis.

Röster om kyrkan
”Här trivs många bra” ”Det känns som hemma” ” Ett varmt kyrkorum”

Dopklänningar:

1.     Bomullsklänning med spets.
2.     Bomullsklänning öppen bak med spets och rosa eller blå underklänning.
3.     Virkad klänning samt virkad mössa.
4.     Klänning i skrynklad linne kort ärm, stl 92.
5.     Bomullsklänning kort för större barn som kan gå, stl 92. Det finns blå, rosa eller vit blomma som fästs fram med säkerhetsnål.
6.     Bomullsklänning med brodyr och lång ärm, stl. 92

Det går att låna en dopklänning från en annan kyrka. Se alla dopklänningarna här.

ELISABETSALEN
Stor sal med varma färger precis i anslutning till kyrksalen. Salen är ombonad med gröna växter och skön belysning. De stora fönstren längs med hela långsidan släpper in ljus i rummet. Tonerna går i grönt och grått. Det går att möblera och duka enligt eget önskemål tack vare den flexibla lokalen.

Parkering: 15 parkeringsplatser utanför kyrkan. Bra bussförbindelser. Busshållplats precis utanför kyrkan.
Köket: Fullt utrustat kök, restaurangdiskmaskin, kylskåp. Köket är ett uppvärmningskök med flera spisar och stora arbetsytor. Det finns fyra olika kaffeserviser som alla går i vitt.
Utrustning: Högtalare, projektor och duk. Piano.
Antal personer: Max 70 sittande gäster.
Tillträde till lokalen:
Lokalen ska städas och ställas iordning efter uthyrning enligt ett möbleringschema.

CAFÉET
Caféet utanför kyrksalen är både mysigt och praktiskt. Det är både cafébord och stolar samt en soffa med bord. I denna lokal finns en barnhörna med leksaker och myshörna. Lokalen ger en familjär och ombonad känsla. Det är praktiskt med närheten till kyrksalen. Caféet passar det lilla sällskapet.
Antal personer: Max 20 sittande gäster.
Tillträde till lokalen:
Lokalen ska städas och ställas iordning enligt ett möbleringschema efter uthyrning.

CECILIARUMMET
Rummet ligger i en lugn och avskild del av Kummelby kyrka. Rummet har vita tegelväggar och gardiner i vitt med gröna löv. Rummet passar det lilla sällskapet. Det går att duka och dekorera enligt önskemål. I rummet finns ett piano. Ljusinsläpp genom flertalet fönster som vetter mot den lummiga gården.

Antal personer: Max 10 sittande gäster.
Tillträde till lokalen:
Lokalen ska städas och ställas iordning efter uthyrning enligt ett möbleringschema .

Hitta till Kummelby kyrka