Foto: Johannes Scherman

Dop i Edsbergskyrkan

Kyrkans kubformade kyrkorum gör att dopgästerna kan följa allt som händer under dopgudstjänsten. Församlingssalen i kyrkan rymmer 80 gäster.

Vid dop får Sollentunabor låna lokal för dopkalas utan kostnad.(I mån av plats)
För övriga 500 kr.

Inne i Edsbergskyrkan

Klicka på bilden för att se dig omkring i Edsbergskyrkan.

Lokaler i Edsbergskyrkan

Här kan du se ett bildspel från lokalerna i Edsbergskyrkan.

Beskrivning av kyrka och lokaler

Den centralt belägna Edsbergskyrkan ligger mittemot Edsbergs centrum. Det kubformade kyrkorummet gör att dopgästerna kan se och följa allt i dopgudstjänsten. Innerväggarna av träpanel och ljusinsläppet genom de ofärgade glasen ger en varm och ombonad känsla av rummet. Det högt blåmålade taket ger rummet sin rymd och symboliserar himlens vidd och storhet.

I dophörnan samlas dopfamiljen och gästerna. Närheten till dophörnan gör att alla kan delta och se vad som händer under dopgudstjänsten. Bredvid finns den fantastiska orgeln som lockar både vuxnas och barns ögon och öron.

Den åttakantiga blå dopfunten är av trä med en stor dopskål. På väggen bakom den ombonade dophörnan hänger ett dopträd av trollhassel. Varje person som döps får hänga upp ett silverhjärta med sitt namn och dopdatum i trädets gren.

Kyrktorget binder ihop kyrksalen och församlingssalen. Där finns toaletter, skötbord, lekvagn och soffgrupper. Det går att dra in barnvagnar. Dopfamiljen har tillgång till ett eget rum med skötbord och soffgrupp i anslutning till kyrktorget.

Parkering: Det finns gratisparkering främst för dopfamiljen. Fler parkeringsplatser finns i Edsbergs centrum.

Dopklänningar: Det finns tre att välja mellan. En virkad, en i linne med olika hättor och en i bomull med broderier. Det går bra att låna en dopklänning från en annan kyrka. Se alla dopklänningarna här.

Doptider: Lördagar och söndagar

Röster om kyrksalen:

”Varmt, ombonat, nära och intimt”.
”Bra med närheten till orgeln som barnen tycker är spännande att titta på”.

Församlingssalen

Församlingssalen är ljus och har högt i tak med vita träbjälkar. Med hjälp av vikväggar går salen att anpassa beroende på sällskapets storlek. Det går att använda befintlig dukning eller dekorera själv. Församlingssalen ligger i anslutning till både kök och kyrktorget.

Antal personer: Max 80 sittande gäster.
Utrustning: Projektor finns om man vill visa bildspel på väggen, ljudanläggning
Köket: Fullt utrustat kök med diskmaskin, kaffebryggare, kylskåp och frys. Matservisen går i vitt. Möjlighet att värma mat.

Tillträde till lokalen: Efter kl 13.00 på fredagen går det att duka och göra iordning i lokalen. Lokalen ska städas och ställas iordning enligt ett möbleringschema efter uthyrning.

Röster om församlingssalen:

”Stort och rymligt kök”. ”Flexibel lokal”. ”Bra med kyrktorget med soffgrupp och lekhörna”.

Hitta till Edsbergskyrkan

Kontakt: