Foto: Gustaf Hellsing /IKON

Allmänna bestämmelser för församlingens kyrkogårdar

För allas trivsel och med respekt för sörjande och avlidna, har vi några allmänna regler vid kyrkogårdarna. Tack för att du respekterar dem!

På Sollentuna Kyrkogård är fordonstrafik förbjuden enligt vägskyltar. På Silverdals griftegård är fordonstrafik tillåten på större asfalterade vägar. Tillåtna parkeringsplatser är märkta med P-skyltar.

Gravrättsinnehavaren är skyldig att hålla sin grav i ordnat och värdigt skick. Har man inte möjlighet att göra det själv kan man anlita förvaltningen för att sköta graven.

Trädgårdsredskap, blomvaser, gravlyktor och andra föremål får av arbetsmiljöskäl inte förvaras bakom gravstenen.

Sortera och släng avfall i avsedda behållare. Soptunnor för brännbart avfall samt korgar för trädgårdsavfall finns på kyrkogårdarnas vattenstationer.

Av arbetsmiljöskäl får stenar och andra lösa föremål ej förvaras längs kanten på gravrabatten. De utgör där en säkerhetsrisk vid trimning och gräsklippning i anslutning till graven.

Iaktta de särskilda bestämmelser som råder vid kyrkogårdarnas minneslundar, askgravlundar samt askgravplatser.

Hundar får tas med till begravningsplatserna om de hålls kopplade.

Allmän information:
Bevattning sker automatiskt nattetid vid behov. Under torra perioder vattnar vi nattetid, dock kan vi inte garantera att alla gravrabatter nås.

Vattnet till vattenstationerna och automatbevattningen stängs av efter Alla helgons helg och sätts på innan första maj.

Vintertid plogas och sandas kyrkogårdarnas vägar. Under helger begränsas vinterunderhållet till huvudstråken.

På nya kistgravar bör man låta jorden sätta sig under ett års tid innan montering av gravvård. Detta för att gravvården inte ska luta eller falla på grund av markens sättningar efter grävning.

Kontakt:
Kyrkogårdsexpeditionerna, tfn 08-505 513 16
bo.stromberg@svenskakyrkan.sekyrkogårdschef tfn 08-505 513 90
%20wilhelm.landreus@svenskakyrkan.se, biträdande kyrkogårdschef tfn 08-505 513 72

Här kan du ladda ner bestämmelserna.