Foto: Unsplash, Andréas Lindström

2 Vaktmästare – kyrka, ljus, ljud och möta människor

Två kyrkvaktmästare med kunskap om ljud, 80-100%

Vill du arbeta i en andlig kontext? Vill du vara med i arbetet att utveckla Sollentuna församling för framtiden? Vi söker dig som verkligen brinner för service och att möta människor! Är du dessutom teknisk och riktigt skicklig på ljud och ljus så är du som klippt och skuren för det här jobbet!

Sollentuna församling, beläget någon mil norr om Stockholm, är en stor församling inom Svenska kyrkan. Församlingen består av fyra distrikt (med egna kyrkor och verksamhetslokaler), tre begravningsplatser och ett krematorium. Hos oss arbetar totalt ca 100 personer i många olika yrken.

Vår vision
Sollentuna församling arbetar utifrån visionen "Var dag med Gud". Vi drömmer om den dag då människor i Sollentuna lever var-dag-med-Gud; vem du än är, hur du än levt, hur du än lever, vad du än står i… Gud är inte långt borta från någon enda av oss, Gud vill oss väl och vill hjälpa oss var dag.

Kummelby distrikt
Kummelby kyrka ligger i närheten av Helenelund centrum. Arbetslaget består av 15 medarbetare. Kummelby distrikt präglas av en levande gemenskap med en mycket stor gudstjänstfirande kärna där många engagerar sig i olika uppdrag. Vi satsar på körer och musik och vår barn- och ungdomsverksamhet. Här finns Kummelbys ”Fredagshäng” som lockar ungdomar från hela Sollentuna.

Turebergs distrikt
Tureberg kyrka ligger alldeles intill Sollentuna centrum. Arbetslaget består av 17 medarbetare. Turebergs distrikt har en diakonal inriktning och vi driver Café Blå där vi möter många olika sorters människor. Vi arbetar mycket tillsammans med volontärer. Vi har stort fokus på musik och konserter och vi har en moderna och mycket bra ljud och ljusanläggning.

Om tjänsterna
Kyrkvaktmästaruppgifter:
- Ansvara för ljud, ljus och iordningställande av lokal vid kyrkliga handlingar, gudstjänster och konserter
- Hjälpa besökare till rätta
- Kisthantering
- Städning av kyrkan
- Statistik

Kontorsvaktmästeriuppgifter:
-  Lås, larm och nyckelhantering
- Brandskydd
- Fastighets- och kontorsservice
- Fastighetsronderingar
- Möblering inför olika verksamheter

Kvalifikationer
Vi söker dig som gärna har erfarenhet av arbete som vaktmästare. Viktigast är dock att du är en serviceperson ända ut i fingerspetsarna och då du är församlingens ansikte utåt är det viktigt att du har rätt inställning till ditt uppdrag.

Du är tekniskt kunnig och har god kännedom om IT- och AV utrustning. Du kan hantera officepaketet.

Du är positiv, initiativrik och handlingskraftig och du är en lagspelare som samtidigt arbetar effektivt under eget ansvar. Du är samtidigt trygg och stadig som person och du kan hantera svåra situationer och fatta snabba beslut. Det är viktigt att du har ett öga för vad som ska göras och att du tar eget ansvar för dina uppgifter. Du är noggrann och vill att det ska se snyggt och välvårdat ut i våra hus.

Du arbetar både med anställda och frivilliga så här krävs ett öppet sinne och stort intresse för alla sorts människor. Att arbeta i en kyrka innebär även att man träffar människor i både sorg och glädje.

Du har lätt för att kommunicera på svenska, både muntligt och skriftligt. Vi förutsätter en inkluderande attityd vad gäller kön, etnicitet och sexualitet gentemot arbetskamrater och församlingsbor.

Vi kör en del transporter och åker mellan fastigheterna så det krävs att du har B- körkort.

Då arbetet innebär en hel del lyft krävs att du har god fysik och en stark rygg:

Vårt erbjudande
Vi erbjuder en mångfacetterad och kreativ miljö där du får utrymme att skapa och påverka på riktigt. Stort utrymme för eget ansvar, hög tillit till din kompetens och förväntningar på resultat. Att dessutom få arbeta i en värdestyrd organisation där vi gör skillnad för människor- det är häftigt!

Dessutom har vi goda personalförmåner genom att vi följer svenska kyrkans avtal som på många sätt är generöst. Självklart vill vi underlätta för att du ska kunna kombinera ditt arbete med privatliv.

Villkor
Tjänsterna är tillsvidareanställningar om 80-100 %. Vi är flexibla om du är rätt person för uppdraget! Provanställning kan komma att bli aktuellt. Arbetstiden är schemalagd och oregelbunden vilket innebär vissa kvällar och i stort sett var annan helg. Vi följer Svenska kyrkans avtal. Individuell lönesättning.

Upplysningar
Tf Distriktschef Kummelby, Andreas.Sale@svenskakyrkan.se, tel 08-505 514 04
Distriktschef Tureberg Robert.Thysell@svenskakyrkan.se, tel 08-505 513 46

Ansökan
Vi tar emot din ansökan via e-post: sollentuna.jobb@svenskakyrkan.se och vill ha den senast 180930. Var tydlig med om du vill arbeta i ett specifikt distrikt- märk i sådant fall ansökan ”Vaktmästare Kummelby” eller ”Vaktmästare Tureberg” så hamnar den rätt! Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.