Foto: IKON

Pilgrim - vandra tillsammans

Pilgrimsvandra tillsammans med Svenska kyrkan i Skövde. Att pilgrimsvandra är att ge vägen en chans, det finns inget annat mål än vägen i sig, och att få dela sin vandring tillsammans med andra och Gud.

Pilgrimsvandringar

S:ta Elins led är öppen året om, du kan läsa mera om leden här nedan. Vandringar i Skara Stift kan du se mera om nedan på sidan.

S:ta Elins pilgrimsled

S:ta Elins leden Skövde till Varnhem. Foto: Karl Hvass

Följ med på en tur mellan Skövde och Varnhem med fina och intressanta stopp på vägen.
Turen börjar vid S:ta Helena kyrka som ligger mitt i Skövde centrum. S:ta Helena kyrka rymmer en nästan tusenårig historia och har ett fint läge vid Hertig Johans torg mitt i centrala Skövde, omgiven av en härlig park.

Leden är nyligen renoverad/uppdaterad med en del nya stolpar och uppmärkt med helt nya skyltar (du ser skylten här invid). Här laddar du ned en karta med beskrivning över hela S:ta Elins leden.

Beskrivning från S:ta Helena kyrka. Ta vänster ut mot Kungsgatan. Cykla/gå upp mot korsningen vid Skövde gymnasium. Strax efter korsningen sväng in höger på Södra Bergvägen. 100 meter efter undergången, Vadsboleden syns första pilgrims- skylten på vänster sida, vik in på cykel/gångbanan till Våmb.

Framme i Våmb kan du besöka kyrkan om du önskar. Kyrkan är öppen måndag-fredag när personal finns på plats 8.00-15.00, maj till sista september.

Välkommen att vandra S:ta Elinsleden!

Pilgrimsvandra i Skara Stift

Här kan du pilgrimsvandra i Skara stift.