Vigsel

Störst av allt är kärleken! Vigseln är en av våra fyra olika kyrkliga handlingar eller livets gudstjänster som man också kan kalla dem. De övriga tre är dop, konfirmation och begravning. Här kan du läsa mer om den gudstjänst som ofta kommer mitt i livet.

Hitta mer om vigsel i Svenska kyrkan här: http://svenskakyrkan.se/default.aspx?id=645434

Vigsel i Svenska kyrkan är alltid helt gratis men en i bröllopsparet måste vara medlem i Svenska kyrkan.

Det första du behöver göra om du går i giftastankar är att hitta en kyrka, ett datum och en tid och sedan ringa till församlingsexpeditionen för att boka. Efter en tid kommer prästen höra av sig för att boka ett vigselsamtal. Under vigselsamtalet planeras själva vigseln och prästen vill gärna försöka lära känna paret lite närmre för att det ska kunna bli en så personlig och fin vigsel som möjligt.

Man behöver inte varar troende för att kunna hålla med om att kärlek till en annan människa känns som att snudda vid något himmelskt. Rent av gudomligt. I en kyrklig vigsel är detta kärnan, att räkna med Guds närvaro och delaktighet i ett gemensamt liv.