Angående Gudstjänster i Sköllersta församling och uthyrning och upplåtande av lokaler.

uppdaterad 2021-06-01

ANGÅENDE GUDSTJÄNSTER OCH SAMLINGAR I SKÖLLERSTA FÖRSAMLING

Vi har under det senaste året fått pausa mycket av den verksamhet som finns i församlingen. Barn- och ungdomsgrupper har legat nere likaså verksamheter för äldre. Nu till sommaren så öppnas samhället så sakteligen upp. För kyrkan och Sköllersta församling innebär det att vi kan släppa in fler besökare på våra gudstjänster och samlingar. Väl på plats så håller vi avstånd och sprider ut oss så minskar vi risken för att sprida smitta. Givetvis är man frisk och symtomfri.

DIGITAL GEMENSKAP

Vi har sista halvåret sänt våra gudstjänster via vår facebooksida. Med möjligheten att släppa in fler besökare så minskar behovet av att sända. Under sommaren kommer enstaka samlingar att sändas. Vi får under hösten i vilken utsträckning det kommer fortsätta.

NATTVARD

De gudstjänster som firas i Sköllersta kyrka firas med nattvard. Där har vi särkalkar (alla får en egen liten kalk) och prästerna har utarbetat en praxis som minimerar smitta. Här på hemsidan via vår kalender kan ni hålla er uppdaterade om när och var samlingar sker.

DOP OCH VIGSEL

Vad gäller dop och vigsel så kan man boka det utifrån att vi totalt sett inte är fler än de för varje kyrka beslutade max antal besökande. En förutsättning är förutbestämda platser. Detaljerna kring det kan tjänstgörande präst klargöra.

BEGRAVNING

Begravning är inget undantag. Det är beslutat max antal för varje kyrka som gäller. En förutsättning är förutbestämda platser. Detaljerna kring det kan tjänstgörande präst klargöra.

ANTAL DELTAGARE FÖR VARJE KYRKA (vid gudstjänst):

Adventskyrkan i Hjortkvarn: 18 personer

Svennevads kyrka: 50 personer

Pålsboda kyrka: 25 personer

Sköllersta kyrka: 40 personer (20 i bänkar och 20 på stolar)

Dessa får gälla över sommaren till och med den 16 augusti. OBS! Alla siffror är exklusive tjänstgörande.

UHYRNING OCH UPPLÅTANDE AV LOKAL (oavsett avgift eller ej).

Dop- och begravningskaffe räknas som privat sammankomst och omfattas fortsatt av 8-regeln.

Anpassning av detta sker först i steg 2, från den 1 juli då taket för upplåtande av lokal för privat sammankomst förväntas höjas till 50 personer. Vi återkommer vad som då gäller i Sköllersta församling och våra församlingshem.

Denna regel kan tyckas olycklig utifrån att fler får delta i själva ceremonin från den 1 juni, men att den efterföljande samvaron är privat sammankomst och därmed hänvisas till restauranger (som omfattas av andra regler) eller till hemmet. Detta trots att vi i många fall har rymliga och bra lokaler, som är billigare. Taket höjs som sagt från 1 juli så det är några veckor att hålla ut, Om man ändå vill hyra för minnesstund så upplåter vi fortsatt Svennevads församlingshem.

Vad det gäller borgerlig begravning så gäller också Svennevads församlingshem tills vidare.

Har ni frågor så tveka inte att höra av er till antingen församlingsexpedition: 0582-414 60 eller till mig direkt: 0582-888 71. Ni kan även mejla församlingsexpeditionen på skollersta.forsamling@svenskakyrkan.se

Med tillönskan om Guds frid och fred!

Magnus Segendorff

Kyrkoherde i Sköllersta församling