Fira gudstjänst

Mitt i allt som pågår i livet samlas vi till gudstjänst. Du är välkommen att vara med oavsett vem du är, hur gammal du är och om du är en van gudstjänstfirare eller aldrig har besökt kyrkan tidigare.

Du kan möta Gud när som helst och hur som helst, även i din ensamhet. Men det finns en kraft i att möta Gud tillsammans. Söndagen är den stora gudstjänstdagen och vi firar gudstjänst varje söndag i minst en av våra kyrkor - ofta i flera av dem. Gudstjänster, andakter eller mässor firar vi även mitt i veckan, både i våra kyrkor och på andra platser som exempelvis på äldreboenden. Se vår kalender för närmare information om tider och platser.

Det finns olika sorters gudstjänster och de har olika namn. Mässa är vår vanligaste gudstjänstform, det är en gudstjänst där vi har nattvard. I alla gudstjänster/mässor sjunger vi psalmer och sånger, läser ur Bibeln, tolkar vad bibelordet betyder för oss här och nu, i en predikan eller reflektion, och ber. Ganska ofta firar vi också nattvard.

Vi har även musik- och sångmedverkan av musiker, solister eller körer så ofta som möjligt.

Regelbundet firar vi gudstjänster som passar barn och familjer extra bra, de heter Gudstjänst med små och stora. En gång i månaden har vi även något vi kallar barnens katedral. En gemensam mässa för alla, men där de barn som vill ges möjlighet att följa med en ledare till tornrummet för att ha egna aktiviteter och samtal under en del av mässan.

Oavsett ålder är du alltid välkommen att vara med.

Varje söndag i kyrkoåret har ett namn. Mer om det och den här veckans tema och bibeltexter kan du läsa här nedanför.

Be för mig vid nästa gudstjänst

Varje gudstjänst ber vi till Gud. Om du vill så ber vi gärna för dig.
Kom ihåg att markera om du vill vara anonym.