Foto: Jim Elfström /Ikon

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

En liten bebis blir döpt. En kvinnlig präst håller sin hand på hans huvud.

Dop

Dopet är öppet för alla, såväl barn som vuxna. Dopet är en högtid som är förknippad med glädje. Den som döps blir del av ett större sammanhang; en världsvid kristen gemenskap och Guds stora familj.

Vigsel

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Man kan gifta sig på många olika sätt. Det kan vara på stranden, vid sommarstugan, i kapellet eller i kyrkan. Det kan vara en stor fest med många bjudna gäster, det kan vara en enkel och fin stund tillsammans med några få nära vänner.

Begravning

Begravningsgudstjänsten finns till för att säga farväl, för att överlämna en människa till Gud och för att säga tack. Att samlas till begravningsgudstjänst med familj, släkt, vänner och andra nära, är ett sätt att gemensamt stötta varandra och minnas den som lämnat oss.

Församlingsexpeditionen

Till församlingens expedition är du välkommen med dina frågor om allt från medlemskap i Svenska kyrkan till bokning av dop, vigsel eller begravning. I huset har också de många av de som arbetar i församlingen sina kontor.