Om Sävar-Holmöns församling

Sävar-Holmöns församling i Västerbotten tillhör Luleå stift och är en del av Svenska kyrkan. Här finns en närhet både till stad, natur och framför allt fantastiska människor.

Geografiskt ligger Sävar-Holmöns församling strax norr om Umeå och sträcker sig från Holmögadd i öster upp till byarna Floda och Botsmark i väster. Totalt bor det drygt 6 800 invånare i församlingen. (2014-12-31) De största tätorterna är Sävar och Täfteå. Andra orter är Botsmark, Bullmark, Bodbyn, Gravmark och Holmön.

Församlingen har kyrkor i Sävar, Botsmark, Täfteå och Holmön och vi firar gudstjänster, dop, begravningar och vigslar i alla våra kyrkor.

Vi har ett brett samarbete med EFS-föreningar i byarna och firar även gudstjänst och kyrkliga handlingar i kapell och bönhus i till exempel Bullmark och Bodbyn.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

En kyrka vid vattnet reflekteras i den stilla vattenytan.

Om Svenska kyrkan

Svenska kyrkan är Sveriges största kristna trossamfund. Här läser du om vad Svenska kyrkan står för och här hittar du fakta och kontaktuppgifter.

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Ideell i Sävar-Holmöns församling

Församlingens största resurs är dess medlemmar och Din insats är värdefull!

Personal

Här hittar du kontaktuppgifter till alla som arbetar i Sävar-Holmöns församling.

Utträde ur Svenska kyrkan

Som medlem är du viktig och du bidrar på olika sätt till kyrkans liv och verksamhet. Här får du veta hur du lämnar oss, men också vad kyrkoavgiften och begravningsavgiften som du ser på din deklarationsblankett egentligen är för något.