Picknick och lekar på lekplatserna

Lekplatserna vid våra tre kyrkor är såklart öppna hela sommaren. Här får du tips på roliga lekar. I Vallda finns även en biblisk Örtagård.

I anslutning till våra tre kyrkor finns lekplatser. Släps lekplats är stor och helt nyrenoverad, här finns grillplats, sandlåda, gräsplan och utepingis. I Kullavik finns en stor lekplats med gräsplan och boulebana. I Vallda finns lekplats, pingis, frisbeegolf, stor äng med vindskydd och grillplats, samt en biblisk örtagård. Här finns alltså goda möjligheter till att ses i det gröna.

Tips på roliga lekar
På lekplatsen i Kullavik kan man busa med djurkompisarna som gömt sig på olika ställen. Här tipsar vår pedagog Sara Wickstrand om roliga lekar att prova.
• Leka kull, springa kring gungor och kanske genom klätterställningar.
• Leka kurragömma, det finns många kuliga ställen att gömma sig på.
• Den ”norska” kurragömman, Sardingömme är skoj, där en gömmer sig och när man hittar gömstället sällskapar man där tills alla hittat dit.
• Hoppa längd i sanden.
• Skapa en hinderbana bland gungor, rutschkana, klätterställningar och kanske banan i skogsdungen. Bestäm vilken väg man ska ta och vill man kan man ta tid och kanske tävla mot sig själv, utmana en kompis eller förälder.

Vallda örtagård
Örtagården hittar du nedanför Vallda prästgård. Här är alltid öppet för dig som vill sitta ner en stund i det gröna och lyssna till humlesurr och fågelsång. Här finns olika växter med inspiration från Bibeln, vackra blommor i allmänhet och bänkar att sitta på.

På måndagar klockan 14 träffas vi som arbetar ideellt i Örtagården. Vi fikar och umgås. Nu i Coronatider tar var och en med egen fika och vi håller rekommenderat avstånd. Du är välkommen i gemenskapen!