Lära skratta

Skratt är fantastiskt! När en grupp får skratta tillsammans händer mycket, avståndet blir mindre till den andra och man vågar slappna av.

  1. Ljudtelegrafen – gruppen står i ring och lekledaren ger ett antal djur/saker som kan skickas mellan deltagaren. När en person blir skickad till ska den göra ett visst ljud och rörelse och de två bredvid likaså. Om det är någon som gör fel eller är långsam får den stå i mitten. Exempel; älgen, kossan, micron. Var: inne/ute. Material: -. Tid: 15 min. Antal: 20.
  2. Fötterna – Man står i en stor ring med axlarna mot varandra. Den förste personen ska sätta sin högerfot på personen till vänsters fot (välj vilken fot). Den fot som personen får nuddad ska nudda nästa person i ringen med den foten som inte är nuddad. När man ramlar eller inte når nästa person åker man ut. Var: inne/ute. - Tid: 10 min. Antal: 20.
  3. 15 – En deltagare är letare och räknar första omgången från 15 till 0 blundandes. När den börjar räkna måste alla deltagare springa fram och klappa räknaren på ryggen och säga sitt namn och därefter springa och gömma sig. Nästa omgång räknar den ner från 14 och därpå 13 och så vidare. Allt eftersom omgångarna går, desto svårare blir det att hinna klappa och gömma sig. När räknaren säger 0 måste man frysa och räknaren får hoppa två steg och säga namnen. Var: inne/ute. Material: -. Tid: 10 min. Antal: 50.
  4. Kappas om hålet. Alla deltagarna står i en ring. En person går på utsidan och ska trycka med fingrar i två persons ryggar som står bredvid varandra. Dem två ska springa åt var sitt håll runt ringen och först ta hålet. Den som var ute från början tar en plats. Den som är sist får gå på utsidan. Var: inne/ute. Material: -. Tid: 10 min. Antal: 20st.
  5. Sardinen. En frivillig person ska gömma sig medan alla andra räknar till 30. Sedan ska dem leta efter personen som gömt sig. När de hittar hen gömmer de sig allteftersom på samma plats till dess att den sista personen hittar alla. Var: Inne/ute. Material: -. Tid ca 15 min. Antal 25.
  6. Lappar bakom ryggen. Varje deltagare får en lapp på ryggen som lekledaren har förberett. Det kan vara kändisar eller bibelkaraktärer. Sedan får man gå och fråga varje person ja och nej-frågor om sig. När man tror man vet sätter man sig och sedan går man igenom det. Det kan också vara hur man ser ut såsom kändisen.. Var: inne/ute. Material: lappar till rygg Tid: ca 30 min. Antal: 25.
  7. 4 i soffan – alla skriver sitt namn på en lapp och får därefter ett annat tilldelat sig. Fyra stolar är speciella och det är dit en viss grupp ska komma för att vinna. Exempelvis killar mot tjejer. Den person som har en tom plats brevid sig säger ett namn och den som har namnet sätter sig där. Är det killar mot tjejer sitter det två av varje kön bland de fyra och det gäller att bli fyra mot noll. Därmed måste man hålla koll på vem som har vilket namn.
  8. Maffia – det finns en lekledare. Alla deltagare, får ett kort ur en kortlek. Lekledaren har tidigare bestämt att ett visst kort symboliserar en viss karaktär. Får personen t.ex. en drottning blir den läkare. Rollerna som delas ut är en läkare, en sheriff, 30% onda (maffiamedlemmar) och resten vanliga dödliga. Lekledaren skapar en stämning och en viss miljö och deltagarna får i blindo följa med på en historia där de olika karaktärerna allteftersom vaknar. Först vaknar maffian som pekar på den de vill döda, sedan läkaren på den den vill rädda och sist sheriffen på den den vill syna om den är god eller ond. På dagen vaknar alla och ingen vet vilka de andra är förutom medlemmarna i maffian. Lekledaren berättar om den som maffian pekat på dött och hur eller om den skyddats. Men den får aldrig avslöja någons identitet. För maffian gäller det att bli fler än de goda där också sherrifen och läkaren räknas till. Det gäller också att skapa en komplicerad historia sinsemellan och försöka avslöja varandra under dagen. På kvällen är det rättegång där man får nominera varandra för dödsstraff med försvarstal. De goda vinner när den sista från maffian dör. Alternativt kan man köra olika typer av kristna varianter med Jesus och Judas. Var: inne/ute. Material: kortlek. Tid: 30 min. Antal: 10.
  9. Djungeltelegrafen – alla deltagare sitter i en ring. Var och en väljer ett ord och rörelse. Därefter går man igenom allas ljud och rörelse och härmar dem. Orginalet är med Tarzan, Jane och djuren i djungeln. När man skickar säger man t.ex. hej och vinkar till någon annan och gör dess rörelse och ljud, t.ex. bajs och pruta med armen. Hinner hen inte svara eller gör fel hamnar hen i botten. Alla vill till en specifik nummer 1-plats. När man hamnar ett steg upp måste man byta ljud till den platsens utsprungsljud- och rörelse. Går också att göra som turnering då man vid en specifik tid hoppar upp om man är bland de två bästa till nästa grupp alternativt ner. Var: inne/ute. Materal: -. Tid: 20 min. Antal: 15.
  10. ”Det här är” – alla deltagare sitter i en ring. Lekledaren börjar dela ut en t.ex. boll och säger att det t.ex. är en apa. Den som den delar ut till måste fråga ”vad då för något?” varpå den som skickat berättar vad det var. Allteftersom måste den som får frågan fråga den som den fick svaret av i sin tur. Samtidigt som den första saken skickas ut skickas också en ytterligare åt andra hållet och det svåra är när de sedan möts och man måste ha dunderkoll på bara sig själv. Var: inne/ute. Material: två saker. Tid: 10 min. Antal: 15.
  11. En fisk hoppade i sjön plask – man säger en i taget ramsan men nästa gång blir det en en fisk fisk hoppade hoppade i i sjön sjön plask plask o.s.v. Sedan kan man lägga till att man ska saga på samma sätt som den innan. Var: inne/ute. Material: - Tid: 10 min. Antal: 15.
  12. Whiskeymixer och waskmaxer– Alla deltagare står i en ring. En person börjar och säga whiskeymixer till höger eller waskmaxer till personen till vänster. Personen fortsätter skicka. Om personen börjar skratta måste hen springa ett varv runt hela ringen. Då fortsätter skickandet förbi personen. Sedan kan man lägga till en ytterligare viskning. Var: inne/ute. Material: -. Tid: 10 min. Antal: 25.
  13. Kuddleken– Alla deltagare står i en ring. Ledaren delar ut två kuddar som är på respektive sida i ringen. Ledaren gör två lag med varannan person. På tre ska deltagarna skicka kuddarna till varannan person. Hinner den ena kudden ikapp den andra vinner det laget. T.ex. bäst av tre. Byt gärna håll och kudde efter ett tag. Var: inne/ute. Material: kuddar. Tid: 10 min. Antal 25.
  14. Har du sett min katt?– alla står i en ring. Någon är i mitten och går runt och frågar, ”har du sett min katt”. När två stycken i ringen får ögonkontakt ska de byta plats. Då ska den som är i mitten försöka ta den platsen. Var: inne/ute. Material: -. TId: 10 min. Antal: 20.
  15. Vikingarna - alla deltagare står i en ring. En börjar och är viking. Den till vänster slår med åror till vänster och den till höger till höger. Alla andra gör vågor. Gör man fel blir man viking. Var: Inne/ute. Material: -. Tid. 10 min
  16. Vem ska jag vara – Lekledaren förbereder ett antal lappar med personer som man har I pannan eller på ryggen. Sedan ska man försöka lista ut vem man är genom att fråga en fråga per person. Den som först tror att den vet sätter sig ned. Hade den rätt vinner den annars går turen till nästa person. Var: inne/ute. Material: lappar med personer. Tid: 30 min. Antal: 20. 
  17. Slempropp och älvor / ägg och höna /Amöban – alla deltagare börjar som slempropp/ägg/amöba och ska utvecklas till älva, höna och t.ex. fjäril. På evolutionensgångfinns flera steg. När man möter en deltagare som är på samma steg kör man sten, sax, påse och vinnaren evolutionerar sig ett steg uppåt medan förloraren sjunker ett steg. Vinner gör den som kommit så långt det går. Var: inne/ute. Material: -. TId: 10 min. Antal: 25.
  18. Boll i ring – deltagarna sitter i en stor ring. Ledaren håller tiden och bestämmer att en boll skickas t.ex. 30 sekunder men utan att säga det till övriga. Schyssta kass och den som håller i bollen när tiden är slut får en prick. Inte lika lång tid varje gång. Var: inne/ute. Material: bollar. Tid: 10 min. Antal: 25.