Lära känna

Lära-känna-lekar leker vi för att deltagarna ska lära känna varandra bättre. Kanske inser dem att dem har gemensamma intressen eller går på samma skola.

  1. Hämta någon som med smålekar. Alla deltagarna står i en halvcirkel förutom fyra frivilliga som sätter sig på 4 stolar. Lekledaren säger ett påstående t.ex. ”hämta någon som har varit i USA. Sedan ska dem springa fram och fråga. Den som inte hittar någon/är sist åker ut och nästa tillfälle är det bara 3 stolar. Sedan kollar lekledaren så att det stämmer. Alternativt med smålekar som dem som är hämtade får göra, t.ex. rabbla flest delstater i USA, stå på händer o.s.v. Var: inne/ute. Material: 4 stolar. Tid: 15 min. Antal: 25.
  2. Ledet – deltagarna är uppdelade i flera lag. Lekledaren har förberett några påståenden där lagens medlemmar ska ställa sig i led efter ordning. T.ex. hårnyans, skostorlek, adressnummer. Efter några olika omgångar får de inte prata eller alla ska blunda och känna sig fram o.s.v. Kan också göras i lag. Förslag: flest syskon, högst gatunummer, lägst slutsiffra i telefonnumret, längst hår, störst fötter, alfabetisk ordning, födelseordning. Var: inne/ute. Material: påståenden. Tid: 10 min. Antal 50.
  3. Personlig fruktsallad med rulltrappa – Alla deltagarna sitter i en ring på stolar. En frivillig person är i mitten och den säger t.ex. ”alla som gillar godis mer än frukt byter plats”. Då ska alla hitta en plats. Den som är sist får säga något. Originalet är att man har olika fruktnamn. Man kan också säga att dem som byter ska byta som t.ex. sengångare eller i armkrok. Om man säger rulltrappa ska alla som inte bytte plats hoppa på stolarna medsols.Var: inne. Material: påstående. Tid: 10 min. Antal: 50.
  4. Speeddejting. Alla deltagarna får antingen 1 eller 2. Den som fick 1 ska sätta sig i en innerring och dem som fick 2 en ytterring. Sedan säger lekledaren olika påståenden som dem ska prata om i 30 sek. T.ex. favoritämne. Lekledaren kan också säga pest eller kolera och då ska dem välja. Var: inne/ute. Material: påståenden. Tid: 10 min. Antal: 50.
  5. Lära-känna-bingo – Lekledaren gör ett bingopapper med lika många rutor som deltagare. Hen skriver olika påståenden, t.ex. ”har två systrar” eller ”har varit i Stockholm”. Om ledaren känner gruppen väl går det att göra påståendena mer personliga, t.ex. ”ramlade i vattnet på lägret”. Alla deltagare får en bingopapper och en penna. På tre ska deltagarna samla namnunderskrifter genom att gå fram och fråga ”har du varit i Stockholm?”. Om personen säger ja ska den skriva sin namnunderskrift. Man får inte skriva samma person i två rutor. När en deltagare får bingo ropar den bingo. Ledaren frågar om personen som är uppskriven stämmer. ”Lisa, har du varit i Stockholm?” Svarar hon ja är det okej. Svarar hon nej börjar det om. Först bingo, sedan dubbelbingo, sedan trippelbingo och ev. hela kartan. Var: inne/ute. Material: bingobricka, pennor. Tid: 10 min. Antal 25.
  6. Gissa ledaren– Lekledaren förbereder ett antal påståenden som handlar om alla ledarna. Sedan ska deltagarna försöka matcha ihop rätt ledare med påstående. Den med flest rätt vinner. Alternativt skriva ledarna 2 rätt och 1 fel påstående om sig själv. Var: inne/ute. Material: Svarstalong, pennor. Tid: 15 min. Antal 25.
  7. Presentationen – Låt två deltagare presentera varandra på givna frågor t.ex. favoriträtt, skola, ålder, syskon, intressen. Låt dem förbereda sig på fem minuter. Var: inne/ute. Material: ev. penna och papper. Tid: 15 min. Antal 20.
  8. Alla som har… - ledaren säger några påståenden och de som känner igen sig tar ett steg in i cirkeln och därefter kan man gå laget runt. Påståendet kanske var om man har några husdjur. Var: inne/ute. Material: påståenden. Tid: 10 min. Antal 25.
  9. Pokerface. Alla deltagarna hittar på 2 rätt och 1 fel om sig själv. Antingen gör man det som speeddejting, bingo eller poängpromenad. Den som lyckas gissa rätt vinner.

    Var: Inne/ute. Material: beror på. Tid: 15 min. Antal: 25.