Konst, kultur & lokal historia

Våra kyrkor rymmer många konst och kulturföremål. Passa på att upptäcka och lära dig mer om din hemmiljö i sommar.

Besök en kyrka
Våra kyrkor i Vallda och Släp står öppna för besök hela sommaren på vardagar kl. 8-16 och i samband med gudstjänst. Välkommen du som vill promenera bland grönskan på kyrkogården, titta på vackra kyrkfönster och andra föremål i kyrkan eller bara ha en stund för dig själv i kyrkbänken.

PS: Det är ca 5 km vardera mellan våra kyrkor. Prova att cykla till alla tre under en dag.

Kyrkogårdsvandring
I Vallda kan du på egen hand följa en spännande kyrkogårdsvandring med gravstenar som berättar för oss om svunna tider. Hämta Vallda hembygdsgilles broschyr att följa i kyrkan eller ladda ner här. I broschyren hänvisas till Valldaboken (VB) och denna går att köpa på pastoresexpeditionen för 400 kr.

Kulturhistorisk bygd
Följ kommunens kulturhistoriska skyltar i Vallda kyrkby. De har fyra olika teman; Vallda kyrka, Gustafsberg, Säteriet och Gårdarna. Sträckan tar ca 30 min att gå i lugn takt. Karta finns i kyrkan och här: svenskakyrkan.se/saro/vallda-kyrka-fakta.

Dopfunt i Vallda kyrka
Dopfunten i täljsten från 1200-talet är Vallda kyrkas äldsta föremål. Förr vid dopet doppades hela barnet och det heliga vattnet lär ha bytts en gång om året. Boka visning av kyrkans torn för mindre grupp i juli månad på tel: 0300-32 35 94.

Hjortbergstavlan i Släps kyrka
Hjortbergstavlan är en världskändis som berättar om 1700-talets upplysningstid. Tavlan skildrar kyrkoherde Gustaf Fredrik Hjortberg, verksam i Vallda och Släp, samt hustrun Anna Helena och deras femton barn. Tavlan är ibland utlånad till olika museum, men kommer att vara på plats i sommar. Välkommen att boka en visning för mindre grupp på tel: 0300-32 35 94 eller 0300-32 35 50.

Mariafönstret i Kullavikskyrkan
Det vackra kyrkfönstret mot söder kallas Mariafönstret. Motiven är formade av glaskonstnären Erland Forsberg. De föreställer fyra centrala händelser i skildringen av Marias uppdrag som Jesu mor.