En upplyst Sandvikens kyrka i adventsmörkret.
Foto: Madelene Perpåls

Sandvikens kyrka

Högst upp på kyrkåsen i Sandviken ligger Sandvikens kyrka. På första adventsgudstjänsten den 28 november firade Sandvikens kyrka 90 år.

En välanvänd kyrka

Varje måndag 12.00 hålls en lunchbön. Lunchbönen direktsänds i Radio Sandviken 89,9. Gudstjäns firas regelbundet varje söndag kl.11. En fredag varje månad firas Sinnesrogudstjänst. För aktuella gudstjänster se kalendern. En kyrka som även är fylld av många musikarrangemang. Förutom församlingens egna körer gästas kyrkan regelbundet av bla Sandvikens symfoniorkester och Sandvikens kulturskola. Jazzfestivalen Bangen inleder sin festival med konsert här också. Kyrkorummet rymmer ca 400 personer. Pelarsalen i källaren rymmer ca 25 personer.

Se här, hur det ser ut inuti Sandvikens kyrka

Klicka på länken nedan så ser det hur vår vackra basilika ser ut inuti, ritat av en fantastisk dalmas för 90 år sedan...
www.queenmedia.se/kyrkor/sandviken/1

Om Sandvikens kyrka

Om färgen på kyrkan är inte alla överens, är den rosa, tegelröd, orange, aprikos...?
Vi tycker i alla fall den är vacker. Sandvikens kyrka Invigdes 29 november 1931. Ritad och uppförd av professor Lars Israel Wahlman. Grunsdstenen lades av ärkebiskop Nathan Söderblom. Kyrkan är en basilika med tre skepp. Valven vilar på Gästrikesandsten.

Altartavlan är en oljemålning av konstnär Gunnar Torhamn. Den föreställer
Jesu bergspredikan. 2012 uppfördes ett tonsatt Bergspredikan, specialskrivet av Anders Skogh för Sandvikens kyrka. Det var första gången i världshistorien som hela Bergspredikan var tonsatt.

Orgeln kommer från Åkerman och Lund med 35 stämmor och inte mindre än 2387 pipor.

Ljuskronorna i hela kyrkan är handsnidade i ek och förgyllda. Ljuskronan i koret har en snidad Kristusgestalt i ett silverskepp. Det är många barn som tyder den figuren som att det är Jesus som är ute och surfar... ja vem vet.

En av antipendierna (tyget som hänger på altaret) är ett märkligt och fint broderi med guldtråd och svarvspån av rostfritt stål från Sandvik. Hur nytänkande och moderna var inte damerna i syföreningen som utförde det broderiarbetet på 1930 talet?

Efter att  nattvardssilvret nötts ut efter 80 år beställdes ett specialritat nattvardssilver av den lokale silversmeden Gunnar Cyrén. Det invigdes 2012.

Brudkronor i tre varianter finns också att lånas ut till blivande brudar.

Kontakt Sandvikens kyrka

Besöksadress: Åsgatan 11
811 34 Sandviken
Vaktmästare: Vesa Mattila