Konfirmation

Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden? Du är inte ensam om att fundera över livet. Konfirmationstiden är fylld av fantastiska upplevelser när du tillsammans med andra funderar, diskuterar och samtalar kring livets frågor. En tid att vara nyfiken, våga fråga och uttrycka tro och tvivel.

Konfirmation i Salems församling

Hur ofta pratar du med dina kompisar om meningen med livet, tro, döden, kärlek, sex och rättvisa? Som konfirmand får du diskutera de stora och små frågorna och lära känna dig själv, andra och Gud. Vad är viktigt i mitt liv? Hur är jag en bra människa? Vem vill jag vara? Finns det en Gud som bryr sig? Hur går tro och vetenskap ihop? Här finns utrymme för dig och dina tankar. Du är i fokus och får en chans att vara med om ett äventyr som skapar minnen för livet.

Att vara konfirmand handlar på många sätt om att bli vuxen. Du får möjlighet att
prata om alla de frågor som är viktiga för att växa i sitt inre. Konfirmandtiden är
också en rolig tid tillsammans med andra. Vi åker på läger, sjunger, leker, spelar teater, diskuterar och funderar kring livets stora och små frågor. Förhoppningsvis kan tiden som konfirmand ge dig fina upplevelser.

Vi förutsätter inte att alla konfirmander tror på Gud. Vi förutsätter heller inte
att du kommer att göra det, men vi vill ge dig en chans att testa och ta reda
på vad kristen tro handlar om.

Välkommen att komma med och se hur det är att vara konfirmand!

Anmälan är öppen för konfirmation 23/24!

Sommarkonfa 23/24

Sommarkonfa – alternativet för dig som har mycket annat under året och gärna åker iväg och njuter av sommaren och konfirmeras i augusti!

Vanliga frågor

Vem får konfirmeras?
I år går inbjudan till konfirmation till alla födda 2008-2009. Men det är aldrig för sent att konfirmera sig, hör av dig till oss om du är född tidigare så ser vi om det skulle fungera med någon av våra grupper. Du behöver inte bo i Salems kommun för att delta i våra konfirmandgrupper.

Måste jag vara döpt?
Du behöver inte vara döpt för att påbörja konfirmationsläsningen men du behöver döpas innan konfirmationsgudstjänsten. Det är inte ovanligt att döpas under sin konfirmationstid, är du inte redan döpt så ordnar vi det.

Kostar det något?
Konfirmationen är en gåva från församlingen till våra ungdomar och ekonomi skall aldrig vara ett hinder för att kunna vara med. Om du väljer sommaralternativet finns det möjlighet att få bidrag till kostnaden. Kontakta Alexis så ordnar vi det. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på denna sida.

Finns det en grupp för mig med särskilda behov?
Alla som vill konfirmeras kan och får konfirmeras! Kontakta oss gärna angående särskilda behov eller funktionsvariation så hittar vi tillsammans den form som passar bäst för just dig.

Måste jag gå i kyrkan varje söndag?
Du behöver inte gå i kyrkan varje söndag men innan konfirmationen vill vi att du ska ha gått på tio gudstjänster. Detta för att du ska få testa på hur det är att fira gudstjänst men också för att du ska få en relation till våra kyrkor och få ta del av olika tankar om tro. Alla gudstjänster räknas, även veckomässor, dop, vigslar och begravningar.

Vad händer om jag missar någon träff?
Notera alla datum, träffar och tider för din grupp för att undvika dubbelbokningar.
Naturligtvis kan du bli sjuk eller få andra förhinder. Vi utgår dock från att du kan och vill vara med på alla träffar.