Här hittar du en hel del av det som kan vara bra att veta inför begravningen.

I vilka lokaler kan man ha begravning?

Om den avlidne var medlem i Svenska kyrkan så kan man ha begravningen i alla våra kyrkor och i Gravkapellet (öppet 1 april – 30 november) och Stillheten på Nya kyrkogården.
För den som inte var medlem så finns det möjlighet att ha begravningen i Klockargården (Norrby församlingshem) eller Stillheten.

Får man låna ett bårtäcke?

Ja, det finns bårtäcke att låna för alla. Kyrkornas bårtäcken är endast för medlemmar i Svenska kyrkan men vi har också ett bårtäcke som alla får låna. Klicka här för att se bårtäcken.

Hur bokar jag en begravning?

Vi tycker att du ska försöka ta hjälp av en begravningsbyrå som hjälper dig med allt det praktiska runt begravningen. Om du vill sköta allting själv kan du boka begravningen på församlingsexpeditionen, 0224-67 54 00.

Finns det lokal för att ha minnesstund i?

Ja, är något av våra församlingshem lediga så får ni kostnadsfritt låna det för att ha minnesstund efter begravningen.

Catering

Det går bra att beställa smörgåstårta, tårta, bakverk, smörgåsar och charkfat till minnesstunden. Förmiddagstiden i Mikaelsgården på fredagar, där kan man även boka till serveringspersonal. Smörgåstårtor och bakverk är egen tillverkning. För frågor och bokningar, kontakta församlingshemsvärdinna Eva Eriksson 0224-67 54 04, eva.eriksson9@svenskakyrkan.se
För mer info och priser, klicka här.

Vilka olika sorters gravar (gravskick) finns det?

Här kan du läsa mer om vilka kyrkogårdar och gravtyper vi har. Har du frågor eller vill titta på och kanske bestämma en gravplats så kontakta Thomas Törnqvist, 0224- 67 54 51 så hjälper han dig.

Hur tänker vi runt begravningsgudstjänsten?

…är en gudstjänst där vi i ritens form tar avsked av dem vi förlorat
…är en gudstjänst, viktig för oss som sörjer och behöver bearbeta vår sorg
…i svenska kyrkans ordning är en offentlig gudstjänst, ofta viktig för fler än de närmaste
…är en gudstjänst där vi lyfter fram vårt kristna hopp om ett liv bortom allt förnuft
…är en hoppets lovsång, sorgen till trots.

Vi vill

... i ett nära samarbete mellan anställda och sörjande forma en värdefull gudstjänst
...att prästen gör hembesök för förberedande samtal där det är möjligt
...att musikern tar telefonkontakt och erbjuder hjälp med val av musik
...att anhöriga skall erbjudas möjlighet att önska var och när tacksägelse skall uppläsas och
...att inbjudan till tacksägelse förmedlas till anhöriga

Inför Allhelgonahelgen skickas inbjudan ut till minnesgudstjänst. I samband med den tänds ljus för de medlemmar som under året lämnat oss och deras namn läses upp.