Hur gör man egentligen när man ska gifta sig?

Vilka lokaler kan man ha vigsel i?

Att gifta sig i någon av våra kyrkor är en möjlighet för dem som tillhör Svenska kyrkan eller någon annan kyrka som vi samarbetar med. Det är gratis om minst en av de som ska vigas är medlem i Svenska kyrkan.
I våra församlingar har vi många gamla och fina kyrkor. Där har släkte efter släkte fogats samman i äktenskap. Fina orglar och andra instrument som musikaliskt kan förgylla högtider finns där också.
Om du vill ha vigseln i en annan lokal än i våra kyrkor, kan prästen i de flesta fall komma till den plats där du önskar ha vigseln. Men då kan vi inte erbjuda dig att organisten/kantorn följer med och spelar.

Vad behövs för att man ska kunna gifta sig?

För att vigseln ska kunna genomföras krävs ett hindersprövningsbevis. Ni beställer ett sånt hos Skatteverket. Intyget är giltigt i fyra månader från utfärdandedatum och ska visas upp för prästen innan vigseln. (Saknas beviset, kan inte vigseln genomföras.) Mer information om hindersprövning hittar du här.

Finns det lokaler för att ha bröllopsfesten i?

I anslutning till våra kyrkor finns det i flera fall lokaler som kan användas till bröllopsfest efter vigseln. Det går bra att servera ett glas vin till maten men inga starkare drycker är tillåtna.

Catering

Det går bra att beställa smörgåstårta, tårta, bakverk, smörgåsar och charkfat till er bröllopsfest. Smörgåstårtor och bakverk är egen tillverkning. För frågor och bokningar, kontakta församlingshemsvärdinna Eva Eriksson 0224-67 54 04, eva.eriksson9@svenskakyrkan.se
För mer info och priser, klicka här.

Kan två personer av samma kön vigas?

Naturligtvis kan två personer av samma kön vigas hos oss i Svenska kyrkan.

Vem kontaktar man för att boka en vigsel?

Fyll i formuläret längst ned på sidan eller så kan du kontakta församlingsexpeditionen, 0224-67 54 00, så får du hjälp att boka vigsel.

Här kan du boka din vigsel. Fyll i dina uppgifter och önskemål så återkommer vi så snart som möjligt till dig!