Dopet

Dopet är en underbar fest! Här får du hjälp med att boka dop för ditt barn eller för dig själv.

Hur gör jag för att boka ett dop?

Enklast är att fylla i formuläret längs ner på sidan med de önskemål du har så kontaktar vi dig inom kort. Du kan också ringa till oss under expeditionstid på telefonnummer 0224-67 54 00 eller skicka epost på sala.pastorat@svenskakyrkan.se

Barn, unga och vuxna det är aldrig försent att döpas. Åldern spelar ingen roll. Dopet är alltid en gåva. Som vårdnadshavare är dopet en gåva du kan ge ditt barn. Från 12 år är det barnet som säger ja till dopet. Om du döps som vuxen får du undervisning i samband med dopet och antecknas också som konfirmerad.

Vilka olika typer av dop finns?

Enskilda dop
Den vanligaste formen för dop i våra församlingar är ett enskilt dop med familj och vänner. Ni bokar en doptid som passar bra för er och firar dopet tillsammans med era närmaste. De flesta dop sker i någon av kyrkorna men inte alla.

Dop i gudstjänsten
Det är härligt att lyfta in dopet i den söndagliga gudstjänsten. Ett dop i gudstjänsten sker i början av gudstjänsten. Det går naturligtvis bra att bjuda in släkt och vänner till gudstjänsten. Att döpa sitt barn eller själv bli döpt i församlingens gudstjänst visar på hur den lilla egna familjen och den stora familjen, församlingen eller alla kristna hör samman. Delad glädje blir dubbel glädje.

Finns det lokal för att ha dopkaffe i?

Ett dopljus tänds av en person.
Dopljuset tänds. Foto: Alex Giacomini, Ikon.

Ja, är något av våra församlingshem lediga så får ni kostnadsfritt låna det för att kunna bjuda in släkt och vänner efter dopet.

Catering

Det går bra att beställa smörgåstårta, tårta, bakverk, smörgåsar och charkfat till er dopfest. Smörgåstårtor och bakverk är egen tillverkning. För frågor och bokningar, kontakta församlingshemsvärdinna Eva Eriksson 0224-67 54 04, eva.eriksson9@svenskakyrkan.se
För mer info och priser, klicka här.

Får vi låna dopklänning?

Det får ni absolut! Vi har dopkläder i alla våra kyrkor och de får ni naturligtvis låna utan kostnad!

Mer om dopet

När vi döps så döps vi in i en världsvid gemenskap som sträcker sig tillbaka till Jesus och mot framtiden. Kyrkan döper för att Jesus sagt det. Vid varje dop läser vi det som kan kallas för dopbefallningen ifrån Matteusevangeliet.

”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”  MATT 28:18–20

Alla människor föds in i ett sammanhang. Vi föds in i en familj, in i en släkt, in i ett samhälle. Dopet erbjuder ytterligare ett sammanhang. Den som döps möter samma svårigheter och glädjeämnen som alla andra men med ett löfte om Jesu ständiga närvaro. Vi är burna av en kärlek som inte kan dö. Dopet är en påminnelse om detta. Kärlek och hopp, i vår värld.

I dopet tänds ett dopljus på det större Kristusljuset som en påminnelse om hur vi är en gemenskap som alla vill bära ljus och hopp i världen.
Tänd gärna ditt dopljus på dopdagen, behöver du ett nytt så hör av dig.

Se film om dopet, finns nedanför formuläret.
Längst ner kan du också söka på vilken församling ni tillhör om ni inte redan vet.

Boka dop genom att fylla i dina önskemål i formuläret och tryck på skicka. Skriv gärna önskemål om datum, kyrka och bocka gärna i om du vill att vi ska kolla vilka lokaler som är lediga för dopkaffe och om du vill låna dopklänning. Vi återkommer till dig så fort vi kan!

Dop av vuxen.
Vuxendop. Foto: Magnus Aronson Ikon.