Foto: IKON

Konfirmation

Den 18 september - 27 september kan du anmäla dig till konfirmation - ett roligt äventyr och en viktig händelse. Här finns information om konfa för dig som går i årskurs 8.

Anmälningstid: 18 sept - 27 sept

Information om konfirmationsalternativ 2023/2024:

Du kan välja mellan 2 olika alternativ: Hemma i Piteå och Äventyr i Åre.

Hemma i Piteå

Vi träffas en söndag i månaden och samtalar om livet, kristen tro och livsfrågor. Vi kommer att träffas på dagarna under Kristi Himmelsfärdsveckan för att utforska Gud och livet här i Piteå. Då träffas vi på dagtid men sover hemma. Film om alternativet Piteå.

Äventyr i Åre

Det här är ett lägeralternativ för dig som tycker om att vara ute i vår vackra natur. Konfirmationstiden avslutas med en bussresa till Åre under Kristi Himmelsfärdsveckan. Där bor vi på Hållandgården och upplever både små och stora äventyr tillsammans. Bland annat siktar vi siktar på mountaincart nedför Åreskutan. Film om alternativet Åre

Under året kommer det att vara två söndagsträffar på höstterminen och tre söndagsträffar på vårterminen, en övernattning torsdag-fredag 7-8 december samt en lägerhelg på Älvsby folkhögskola i januari/februari.

Mer om konfirmation

Konfirmation är så mycket mer än ett roligt äventyr. Det är mer än bara sport och musik. Mer än nya kompisar. Under konfirmationstiden får du möjlighet att tillsammans med andra fundera kring frågor som: Vad är viktigt i mitt liv? Varför är världen så orättvis? Vem är jag? Vem vill jag vara? Finns Gud? Och vad betyder det i så fall för mig?

Konfirmandtiden börjar under höstterminen och riktar sig till dig som går i årskurs 8.

Piteå församling erbjuder för dig i årskurs 8:

• Hemma i Piteå-konfirmation
  • Äventyr i Åre-konfirmation
  • Konfirmation för ungdomar med särskilda behov, vartannat år - Kontakta Stig Sundström för information!

Gymnasiekonfirmation

Gymnasiekonfa - För dig som ännu inte är konfirmerad och går gymnasiet i Luleå eller Piteå.

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Närbild på ett altarkors med två händer som talar teckenspråk.

Konfirmation för dig som är teckenspråkig

Konfirmationstiden är en spännande tid. Du får träffa nya kompisar, prata om allt mellan himmel och jord, fundera över frågan om Gud finns och åka på läger tillsammans med teckenspråkiga konfirmander från hela Sverige.

Under senare år har en samisk frälsarkrans utformats med klassiskt samiska material som renhorn, renskinn och snören.

Samisk konfirmation

Buerie båeteme! Buerest båhtieme!Bures Boathin! Buoris boathem! Burist båhtem! Välkommen till samisk konfirmation och samiskt konfirmationsläger.

Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.

Vanliga frågor om konfirmation

Här hittar du svar på några vanliga frågor om konfirmation.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.