Händer som håller i en kopp
Foto: Nicklas Lindahl

Värmestugan

Till Värmestugan kommer människor i olika livssituationer. Här kan man värma sig, få frukost och lunch, ta en dusch, tvätta sina kläder, få tillgång till dator och telefon. Men framförallt får man ta del av gemenskap, samtal, mänsklig värme och omsorg.

När det är kallt ute behöver alla någonstans att värma sig, men Värmestugan handlar förstås om mer än bara temperaturskillnaden. I en värld med allt hårdare klimat vill vi visa att den medmänskliga värmen är minst lika betydelsefull.

Till Värmestugan kommer människor i olika livssituationer. Det kan röra sig om trasslig ekonomi, missbruk, sorg eller ensamhet. Kort sagt, allt det som gör att man ibland behöver få träffa andra människor i en gemenskap. Här kan man alla öppna dagar få frukost, smörgåsar, kaffe och fikabröd. Torsdagar bjuder vi på lunch och man kan även ta sig en dusch och tvätta sina kläder här. Dessutom finns en telefon att låna för att kontakta myndigheter samt en dator för att kunna uträtta ärenden på internet.

Ändå är det något annat som är ännu viktigare och det är det mänskliga mötet. Många av besökarna vill ha gemenskap, samtal, mänsklig värme och omsorg.

Alla kan hjälpa till
I början är de flesta besökarna ganska slutna men många blommar ut och öppnar sig alltefter som tiden går. Personalen försöker också att göra alla delaktiga på något vis, till exempel kan man baka något till fika eller sköta om blommorna.

Samtal
I Värmestugan finns det alltid någon att tala med och den som vill kan få gå till samtalsrummet och tala med en diakon som har tystnadsplikt. Ingen av personalen tvingar någon att tala om Gud eller religion, men samtalen runt borden handlar om allt möjligt, även om de stora frågorna.

Tydliga regler
För att alla ska känna sig trygga har man tydliga regler i Värmestugan. Man får inte använda droger eller alkohol utanför eller inne i lokalerna. Man ska vara lugn och visa ett trevligt bemötande. De som inte sköter sig kan bli avstängda i en vecka och om det blir alltför oroligt har man avtal med en bevakningsfirma som kan komma och hjälpa till. För det mesta är det ändå lugnt, och personalen kan ägna sig åt att få människor att växa.

Öppettider:
Måndag: kl 9:00-13:30
Tisdag-fredag: kl 8:30-13:30
(avvikelser kan förekomma)

Gatuadress:
Kyrkgatan 51 (Betelkyrkan)

Gör något viktigt - Värmestugan söker volontärer

Nu söker Värmestugan i Östersund volontärer. Som volontär är du aldrig ensam utan du ingår i ett tryggt och erfaret arbetslag. Alla nya volontärer får en grundläggande volontärutbildning. Dina uppgifter kan vara allt från att göra smörgåsar och servera till att finnas där för en medmänniska.

Fyll i formuläret för att göra en ansökan så återkopplar vi och ser hur du skulle kunna bidra. Ditt arbete kommer vara viktigt. Varm välkommen!

Jag vill vara volontär på Värmestugan och vill att ni kontaktar mig.